kritisk. Busschauffören Peter Reindl är orolig att trafiksituationen vid gallerian kommer att haverera.
kritisk. Busschauffören Peter Reindl är orolig att trafiksituationen vid gallerian kommer att haverera.

Busschaufför befarar kaos

Tanken var god, men inte helt genomtänkt. Det menar busschauffören Peter Reindl om ombyggnaden av Västra Vallgatan. 

ANNONS
|

Peter Reindl befarar dessutom att det kommer att bli ännu värre i sommar.

– Då ökar ju befolkningen och även om tanken var att fler bilister skulle välja en annan väg efter ombyggnationen så är det ju svårt att lära en gammal hund att sitta. Framför allt som det i nuläget inte heller finns några direkt bra alternativa vägar, säger Peter Reindl.

Läs också: Tanken är att biltrafiken ska välja annan väg

Han talar både i egenskap av busschaufför och privatperson.

– Tanken med ombyggnaden och den nya hållplatsen utanför gallerian var ju att få fler att ta bussen. Och det har vi också märkt att de gör. Vi har ökat antalet resenärer med nära 40 procent, vilket är jätteroligt.

ANNONS

Samtidigt har man inte lyckats lika bra med att leda om övrig trafik, menar han.

– När gatan öppnade igen valde de allra flesta att ta den vägen för att ta sig från punkt A till B. Och det är ju förståeligt, eftersom det i många fall är den enklaste, då man annars måste kryssa runt och många andra vägar dessutom är enkelriktade.

Det här har dock lett till att det ofta råder rena trafikkaoset på Västra Vallgatan, menar Peter Reindl.

– Det säger sig ju självt att stannar jag med bussen där borta och det är fem-sex personer som kliver ombord, varav kanske någon med barnvagn, har jag snart en lång kö med bilar bakom mig, säger han och pekar.

Det här skapar ytterligare problem, då köerna gör det svårt för busschaufförerna att hålla tiderna.

– Det ger upphov till irritation hos både passagerare och bilister, som inte sällan försöker tränga sig förbi bussen, vilket i sig utgör en fara.

Enligt Peter Reindl är det inte fråga om utan när någon som springer ut framför bussen och blir allvarligt skadad. Att man enligt reglerna ska hålla en hastighet anpassad till gående och cyklister på gatan hjälper då föga, menar han.

ANNONS

– Det bästa vore enligt mig därför att man stängde av gatan helt för annat än yrkestrafik, åtminstone delar av dygnet.

– Inför sommaren bör man nog, från kommunens sida, tänka ett varv till och kanske sätta upp skyltar på alternativa vägar för de som inte känner stan så väl. Annars befarar jag tre månaders kaos och det tror jag ingen vill ha.

ANNONS