Slukar mer pengar. Reparationen av pirarnas spetsar skulle kosta 25 miljoner. Det var beskedet i våras. Nu visar det sig att kostnaden snarare landar på 38 miljoner kronor.
Slukar mer pengar. Reparationen av pirarnas spetsar skulle kosta 25 miljoner. Det var beskedet i våras. Nu visar det sig att kostnaden snarare landar på 38 miljoner kronor.

Budgeten för pirarna spricker

Reparationen av pirarna blir mycket dyrare än det var tänkt. De 25 miljonerna som ligger i budget räcker inte. Ny budget: 38 miljoner kronor.

ANNONS
|

Det är pirhuvudena, alltså den yttersta spetsen, på Fästningspiren och Klövenpiren som repareras. Arbetena inleddes i våras men har gjort paus under sommaren för att ta hänsyn till turismen och båtlivet.

Budgeten för arbetet fastställdes till 25 miljoner kronor. Men nu står det klart att pengarna inte räcker. Inte på långa vägar. Projektet behöver ytterligare 13 miljoner kronor, alltså en ökning med drygt 50 procent. Hamn- och gatunämnden kommer att behöva begära de 13 miljonerna hos fullmäktige.

–Jag är lite missnöjd med den budgetsiffran, att vi inte tog i från början, säger Tobias Carlsson (L) som är ordförande i hamn- och gatunämnden.

ANNONS

–Det är tråkigt. Vi har andra hål att stoppa pengarna i. Samtidigt är det viktigt för hela stan att pirhuvudena fungerar. Våra valmöjligheter är obefintliga, säger Lennart Isaksson (S) som är vice ordförande i hamn- och gatunämnden.

–Det är som att allt där nere vid vattnet hakar upp sig i allt det kan. Det känns ju inte så lovande inför Västerport. Vi får hoppas att problemen inte fortsätter där. Men det oroar, säger Tobias Carlsson.

Arbetena med pirhuvudena sattes igång innan alla undersökningar var klara. Anledningen var att kommunen ville komma igång och inte fördröja reparationen.

Det är konsultbolaget ÅF som presenterat budgeten på 25 miljoner kronor. Den ansvarige på ÅF är ledig och har inte kunnat nås av HN. Exakt vad kostnadsökningen består i kan –eller vill –varken Tobias Carlsson, Lennart Isaksson, projektledaren eller projektchefen Martin Johansson på hamn- och gatuförvaltningen eller Peabs man på plats svara på. HN har sökt en av Peabs chefer men har inte kunnat nå honom.

–Med tanke på att det här är tekniskt komplicerat projekt som är svårt att bedöma i tidigt skede så kan sådant här hända. Men vi vill ha så korrekta kalkyler som möjligt. Det här får vi ta lärdom av, säger Martin Johansson.

ANNONS

–Det görs inte så många sådana här reparationer i Sverige. Vi har fått förlita oss på den hjälp vi fått från våra konsulter. Men det är naturligtvis bättre om kalkylen är bättre från början.

Vad har du sagt till ÅF?

–Vi har inte pratat ännu men vi brukar ha en erfarenhetsbokföring i slutet av våra projekt och då brukar vi gå igenom vad som varit bra och mindre bra i olika delar, säger Martin Johansson.

Tidigare har det sagts att pirhuvudena ska bli klara första halvåret 2017. Håller den tidsplanen?

–Det är fortfarande förhoppningen. Vi behöver ha besked om budgeten, annars kan vi inte göra klart, säger Martin Johansson.

Fakta: Pirhuvudet och fästningsbadet

Det utlovade och försenade Fästningsbadet är inte direkt kopplat till just pirhuvudenas kondition, men bygget av badet är ändå beroende av en fungerande pir, i alla fall om det placeras på den plats det är tänkt från början. En sådan placering kräver ytterligare reparationer av Fästningspiren. Hamn- och gatunämnden ska fatta beslut om Fästningsbadet på sitt möte den 17 oktober. Antingen blir det beslut om att lägga ner hela projektet eller beslut om var badet ska byggas.

ANNONS