Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Borrar ner sig under spåren

Under helgen genomför Trafikverket provborrningar inför tunnelbygget. Arbetet drar igång natten mot lördag, klockan halv ett. – Vi hoppas på förståelse från kringboende, säger Pär Witzell, delprojektledare på Trafikverket.

I ett tidigt steg mot den framtida järnvägstunneln genom Varberg ska Trafikverket i helgen genomföra provborrningar. 
– Planen är att vi under torsdagen ska ställa upp och etablera borriggen vid Stena Line och borra oss fram under vägen till spår tio, det vill säga godsspåret, säger Pär Witzell.


När själva provborrningen drar i gång natten mot lördag är tanken att man ska ta sig från godsspåret hela vägen till spår ett, det vill säga spåret närmast järnvägsstationen. Därefter startar man med borrningen från andra hållet, vid bussparkeringen. 
– Vi har sett gamla arkivbilder när det bara gick ett eller två spår väster om stationen, då ligger där som en banvall med grov sten ner mot vattnet. Den ligger förmodligen kvar och då är det intressant att veta om vi kan ta oss igenom den om vi stöter på den, säger Pär Witzell och fortsätter.
– Därför vill vi borra från båda håll, för att få en uppfattning om utbredningen. Ett hinder kan ju vara 20 cm brett eller en och en halv meter brett. Om man ska bygga en väg och vill veta vad det är för material borrar man rakt ner. Nu ska vi försöka komma genom banvallen horisontellt
Hur länge kommer ni hålla på?
– Det är svårt att svara på. Vi hoppas på att det är mjuk och go lera hela vägen, då kan vi vara klara redan på lördag lunch, det är drömmen.
Och mardrömmen är om det till stora delar är grov sten?
– Det kan man säga, det är inte fördelaktigt, då måste vi gräva ner alla ledningar i framtiden. Det är inget optimalt scenario, säger Pär Witzell.


Boende i närområdet har fått information i förtid om att de kan förvänta sig en del buller under helgen. Men även ljudnivån beror mycket på vilken typ av material som väntar under mark.
– Det är en kompressor till borrmaskinen och kommer vi ner i en mjuk lera är det lugnt, men blir det trögt kommer den jobba ganska så högt. Det kanske handlar om 80-90 decibel vid själva borriggen.