Vårkänsla. HN:s reporter Alexander Hultman var nöjd efter sin premiärtur på elcykel.
Vårkänsla. HN:s reporter Alexander Hultman var nöjd efter sin premiärtur på elcykel.

Allt fler vill slippa att trampa på cykeln

Elcykeln ökar starkt i Varberg. HN:s reporter tog årets första cykeltur på ett miljövänligt fordon där du trampar utan ansträngning i uppförsbackarna.

ANNONS
|

–Kör längs denna väg. Efter 300 meter tar du höger och så uppför motlutet, så ska du se vilken skillnad det är.

Jag har aldrig tidigare suttit på en elcykel, och det är lite småruggigt i luften denna marsmorgon. Men när Henrik Eliasson på Cykelverkstaden No.1 i Varberg erbjuder en tur går det förstås inte att säga nej.

Elcykeln går starkt framåt just nu. Under 2015 tredubblades försäljningen i Sverige.

Som HN tidigare rapporterat flyttar Cycleurope sin tillverkning från Frankrike till Varberg. I en Facebookgrupp med Varbergskoppling diskuteras artikeln.

Människor som själva införskaffat en modell är nöjda, men vissa ställer sig också skeptiska: Har vi blivit så lata att vi inte längre orkar trampa själva?

ANNONS

Henrik Eliasson tror inte att så är fallet.

–Det har blivit ett alternativ till bilen. Man kanske säljer sin bil och införskaffar en elcykel, som är ett mindre steg än att skaffa en vanlig cykel, säger Henrik.

Han har sålt elcyklar sedan åtminstone 2010 och sedan dess har användandet ökat för varje år.

–Från början trodde vi att den mest skulle intressera äldre personer. Men variationen är större än vi först trodde, från 35 och uppåt, säger Henrik Eliasson.

Lars Strömgren är ordförande i Cykelfrämjandet, en rikstäckande organisation som verkar för en bättre cykelmiljö i landet. Han har sett en attitydförändring till elcyklar.

–Tröskeln för att skaffa en elcykel har sänkts. Reportage i tv och i tidningar har gjort människor mer öppna. Tidigare har det funnits en bild av att cyklar man ska man bli svettig annars är det fusk. Den bilden är på väg att suddas bort, säger Lars Strömgren.

Elcyklarna är fortfarande ganska dyra - En standarvariant går på runt 15 000 kronor, för en mer avancerad modell kommer du utan större problem upp i det dubbla. Men i takt med fler konsumenter och fler aktörer på marknaden lär man på sikt kunna se en prisnedgång.

Lars Strömgren tror även att det finns andra incitament som kan påverka prisnivåerna.

ANNONS

–I Sverige har man ganska generösa bidrag för el-bilar, något liknande hoppas vi kunna skapa för elcyklar. Ett sådant projekt genomfördes nyligen i Oslo, med stor framgång.

–Som anställd kan man även få friskvårdsbidrag för att cykla på gym och det borde gå att få det som cyklist utomhus också, säger Lars.

Elcykeln är användarvänlig, att sköta batteriet är inte mycket mer omständligt än att ladda sin bärbara dator. Med tiden tror cykelfrämjandet att tillgängligheten i trafiken också kommer att öka.

–Cyklandet har länge lidit av en undermålig infrastruktur. Med ökad användning kommer cyklisterna också ha ökade krav på ordentliga vägar, säger Lars.

Tillbaka från min provtur på cykeln är jag kall om händerna, men upprymd. I takt med att jag trampat igång cykeln har elmotorn aktiverats. Med detta som stöd bemästrade jag uppförslutet och tog mig utan större problem över krönet, men ett trampmotstånd stötte jag trots allt på, vilket gjorde att det glädjefyllda i cyklingen åtminstone för min del uppfylldes.

De som vill se elcykeln som en nödvändig brygga mellan den dyra, otympliga bilen och den enklare, men också fysiskt mer krävande cykeln kan mycket väl ha hamnat rätt.

När elcykeln under slutet av 00-talet introducerades på den svenska marknaden uppstod - som så ofta annars med nya produkter en rad problem. Tillverkarna hade inte alltid koll och cykeldelarna åkte många gånger tillbaka till leverantören, som insett behovet av utveckling sedan dess.

De senaste åren har det blivit bättre. De mer nischade företagen har tillsammans med de mer konventionella cykeltillverkarna bidragit till en kvalitetsökning.

Några tips till den köpsugna:

Köp din cykel på plats här hemma. Att köpa via nätet från utlandet kan vara lockade då det drar ner priset. Problemet blir när kvaliteten visar sig vara undermålig, och det inte finns några reservdelar tillgängliga.

En annan sak man bör tänka på är när man vill konvertera sin cykel till en elcykel. Ramen och gaffeln på en standardcykel är många gånger inte utrustad för att handskas med den kraftigare utrustningen som en elcykel innebär.

ANNONS