BILD: Annika Karlbom
BILD: Annika Karlbom

240 ton lut ska bort ur vagnarna

Kemiföretag Inovyn i Stenungsund äger godset i de vagnar som spårade ur på tisdagsnatten tågolycka utanför Varberg. Nu ska de lista ut hur vagnarna ska tömmas på natriumhydroxid, lut.

ANNONS
|

Hur stora volymer lut handlar det om?

– I varje tank, alltså varje vagn,är det cirka 40 kubik lut. Det motsvarar cirka 60 ton, säger Helén Axelsson, chef över hälsa, miljö och säkerhet på Inovyn.

Vad hade kunnat händaom det läckt ut?

– Det är ju starkt basiskt och frätande. Det är farligt att få på sig och i sig. Det är frätande även i andningsvägarna. Det är inte bra om läcker ut i vattendrag, då det bidrar till lågtph-värdeoch djur och växtlighet kan påverkas.

Hur ska vagnarna tömmas på ett säkert sätt?

– Jag kan inte gå in i de detaljerna kring det. I eftermiddag ska vi göra en riskanalys på hur det ska utföras. Vår rekommendation är att man gör hål i vagnarna för att tanka ur det. Normalt är att öppna en lucka på toppen av tanken,men eftersom de ligger ner behver vi få ett hål över vätskeytan.

ANNONS

Vilken typ av expertis kommer vara med i arbetet från er sida?

– Vi tittar på hur man kan göra detta på ett säkert sätt. Vi har personal som är erfarna kring att hantera den här kemikalien. De lastarexempelvis vagnar med lut dagligen. Vi kommer även ha medunderhållspersonal från vår anläggning i arbetet. Vi är vana vid den här typen av ämne.

Vart skulle godset och vad används det till där?

– Det skulle till Pärstorp,men hur man använder det där har jag ingen kunskap om.

ANNONS