2019 går sista turen med färjan

Stena Line lämnar hamnen i Varberg sensommaren 2019. Färjelinjen till Grenå hoppas man kunna behålla – men då med svensk hamn i Halmstad.

ANNONS
|

Stena Lines linje mellan Varberg och Grenå har hängt löst en tid. Färjeläget kan inte vara kvar på nuvarande plats när kommunen ska bygga den nya stadsdelen Västerport. Nu står det klart att Stena Line lämnar Varberg. Sensommaren 2019 går den sista överfarten.

–Färjan är ett inslag i vardagen som jag och många andra Varbergsbor kommer att sakna, säger kommunalrådet Ann-Charlotte Stenkil (M).

–Jag tycker i grund och botten att det är tråkigt att det här inte gick att lösa på annat sätt. Jag förstår att Stena tycker att det kostar för mycket, det är inte konstigt, säger oppositionsrådet Jana Nilsson (S).

ANNONS

Och kosta skulle det göra. Ett nytt färjeläge i Varberg beräknas kosta 293 miljoner kronor. Varbergs kommun har varit beredd att ta 83 miljoner av den notan –pengar som ska bekosta muddring och markhöjning. Men resten –210 miljoner kronor –skulle Stena Line stå för.

–Med en investering i Farehamnen skulle vi drabbas av en mycket högre kostnad än den vi har i dag, konstaterar Tony Michaelsen som är Stena Lines chef för linjerna mellan Sverige och Danmark.

Kommunen behöver frigöra det nuvarande färjeläget för att inte försena stadsutvecklingsprojektet och nu har deadlinen definitivt gått ut för Stena Line.

Varbergs kommundirektör Carl Bartler har förhandlat med Stena Line.

–Vår strävan har varit att få med oss Stena Line i flytten till Farehamnen. Det är därför vi väntat så länge som möjligt på ett besked från dem, men nu går det inte att vänta längre. Samarbetet med Stena har varit bra. De kommer att bli saknade men vi har respekt för att de gör en annan värdering, säger han.

När det stod klart för Stena Line att alternativet i Varberg var ett nytt färjeläge finansierat till största delen av dem själva vände de blicken mot Halmstad.

Nu har företaget skrivit en avsiktsförklaring med Hallands Hamnar om att fortsätta dialogen om en flytt av linjens svenska hamn från Varberg till Halmstad. Ingenting är alltså bestämt –men saken ska utredas utifrån tekniska lösningar och kostnader och därefter blir det dags för parterna att fatta beslut.

ANNONS

–Det är roligt och intressant att Stena Line ser på Halmstad som ett alternativ, säger Carl Fredrik Graf (M), kommunråd i Halmstad.

Stena Line ser stora möjligheter i Halmstad och om allt går vägen är rederiet redo att sätta in två båtar i trafiken där i framtiden.

Stena Lines flytt från Varberg ger möjligheter för hamnens skogs- och trävaruhantering att växa i framtiden. Ska området inte användas till färjeläge kan det användas till annan hamnverksamhet.

– Vi tycker att den nya Farehamnen ska ta hänsyn till skogsindustrins utveckling och vi vill också ha expansionsmöjligheter för den verksamheten. Därför välkomnar vi utvecklingen att man satsar helt och hållet på skogshamnen. Vi vill inte ha en halvbra skogshamn och halvbra färjeläge, säger Björn Alvengrip som är vd på Hallands Hamnar.

Stena Line ska lämna hamnen i Varberg senast under det tredje kvartalet 2019. Inom kort väntas fullmäktige i Varberg ta ställning till ett nytt inriktningsbeslut om att den nya Farehamnen ska bli en hamn för trä- och skogsvaror i stället för, som i det tidigare inriktningsbeslutet, en hamn för trä- och skogsvaror samt färjan.

Läs också debattinlägget:Grenåfärjan – en del av Varberg

Fakta: Färjan

Färjeterminalen måste bort från sin nuvarande plats för att den nya stadsdelen Västerport ska kunna byggas. Varbergs kommun har länge fört samtal med Stena Line om en helt ny färjeterminal vid Farehamnen.

M/S Stena Nautica går från Varberg till Grenå varje vardagsmorgon och -kväll. Från Grenå kan man resa klockan 01 på natten och klockan 14.20 på eftermiddagarna.

Linjen invigdes under stora festligheter i maj 1960. Då gick trafiken under norsk flagg och hade namnet Europafärjan. 1965 köpte Bonnierägda Lion Ferry linjen. 1982 tog Stena Line över linjen.

ANNONS