Planen är att arrangera mässan mellan den 5-6 augusti. Projektet är en kickstarter där arrangören Tipsy Tales Brewery samlar in pengar för att täcka kostnaderna. Projektet går under namnet Beer Con VBG-22 och fokus kommer ligga på småskalig hantverksöl.
– Kickstarter är ett bra sätt eftersom man vet att de som skriver upp sig och bidrar är intresserade, säger Robin Ghleann.
Det är inte en slump att man riktar in sig på just Varberg. Robin Ghleann använder sig av uttrycket ”blue ocean” då han beskriver staden på den svenska ölkartan.
– Det finns en stor efterfrågan på öl men det är ont om aktiva kommersiella bryggerier där, säger han.
Han är själv göteborgare men har viss koppling till Varberg sedan tidigare.
– Jag har släkt där och jag vet att det är en stad som växer på sommaren. Vi vet att det finns ett stort intresse.
Preliminär planering
Robin grundade Tipsy Tales Brewery för ungefär två år sedan tillsammans med kompisen Johannes Jensen. De hade båda gått hotell och restaurang på gymnasiet och har senare fått en bra inblick i branschen, samt ett stort ölintresse.
Eftersom det inte är klart om arrangemanget blir av ännu så är inte schemat helt spikat, av förklarliga skäl. En del preliminär planering har dock gjorts. På fredagen kommer det vara en handelsdag för folk inom bryggeribranschen, innan mässan öppnar för allmänheten på eftermiddagen, och under lördagen.
Platsen inte bestämd
Bland annat kommer man ha foodtrucks, samt arrangera samtal med bryggerier och experter.
– Vi har kontakt med några ölpoddare i Göteborg och andra inom branschen, säger Robin Ghleann.
Exakt var i Varberg mässan kommer hållas är ännu inte klart.
– Vi har tittat på några arenor och platser och har en bra idé om var vi vill vara, men det är inget vi vill avslöja än.