Äntligen byts spåren ut på järnvägen mot Borås

Nu går det undan. Arbetet med att byta räls på Viskadalsbanan löper blixtsnabbt. Men det är fortfarande ett bra tag innan arbetet är klart.

ANNONS
LocationLassabacka||

Projektledare Per Serrander på Trafikverket berättar om skeendet bland skenorna.

Två kilometer per skift – det är hastigheten när Trafikverkets entreprenör byter spår på Boråsbanan. Det är aningen långsammare än vad tåget tog på sig för att skumpa fram på den med resenärer. Rälsens standard påminde bitvis om en attraktion på ett nöjesfält. Höll du en kaffemugg krävdes du på ett cirkusnummer för att behålla drycken i koppen.

Nu blir det andra bullar. Till slut kom beslutet som resenärerna väntat på i årtionden. Spåret byts ut och banvallen rättas till.

Per Serrander är projektledare för spår- och stolp­arbetet.

– Det går framåt. Spår­byteståget började rulla norrut från Varberg, vi lyfter bort gamla slipers, lägger dit ny, trycker ut den gamla rälen och lägger dit ny. Det är som en rullande fabrik. Man bara avbesfäster gamla slipers i förväg, varje tredje eller femte.

ANNONS

Är det originalräl kvar?

– Det finns nog räl som är riktigt gammal, men majo­riteten är från 1970-talet. Vår entreprenör berättade att det fanns någon bit kvar som var märkt från tidigt av 1900-talet.

Sparar ni sånt?

– Vi har försökt hitta andra projekt som kanske vill ha den räl vi plockar bort, men det finns inget behov av den. Det blir skrot. Vår entreprenör får den. Rälen från Herrljunga-Borås skulle ­tydligen säljas som armering.

Finns det några minnen kvar sedan 1880?

– Vet faktiskt inte. Jag funderar på broar, men det finns kanske vägtrummor vid vattendrag kvar. Det finns ju en del som är byggt i stora granitblock.

Boråsbanan elektrifierades i slutet av 1940-talet.

– Det finns en del kontaktledning som är gammal, men vi river de gamla stolparna och bilar ner de gamla fundamenten, så det blir helt nytt. Det finns ett intresse för de gamla stolparna från museijärnvägar. Vi har tre olika föreningar som är intresserade av gamla träslipers. Vi säljer dem utan vinst.

Det finns omkring 200 plankorsningar mellan Varberg och Borås.

– Vi bygger inte om några plankorsningar mer än att vi anpassar dem mer i höjd. Det pågår ett parallellt projekt där man ser över alla. Det blir en längre process att anpassa. Det tar lång tid att lösa och vi kan inte hantera det nu, säger Per Serrander.

ANNONS

Måndagen den 15 augusti 2022 rullar tågen som vanligt.

Artikeln har tidigare publicerats i Varbergsposten

Invigd: 1 november 1880.

Elektrifierad: 1 januari 1949.

Högsta hastighet: 110 km/tim.

Spårvidd: 1435 (normalspår).

Längd: 84 kilometer.

Tillåtna axeltryck: 22,5 ton.

Öppnas för trafik: måndag vecka 32 2022 (15 augusti).

Stationer vid på vägen: Tofta – Derome – Veddige – Horred – Björketorp – Berghem – Skene – Assberg – Kinna – Fritsla – Viskafors.

ANNONS