Björn Alvengrip är vd på Hallands Hamnar. Bild: Fredrik Larsson / Arkiv
Björn Alvengrip är vd på Hallands Hamnar. Bild: Fredrik Larsson / Arkiv

Ännu mer trävaror i hamnen när färjan försvinner

Stena Lines flytt från Varberg ger nya möjligheter för skogshamnen att växa i framtiden. Det säger Hallands Hamnars vd Björn Alvengrip.

ANNONS
|

För Varbergs del kan onsdagens besked innebära att skogs- och trävaruhamnen kan expandera ännu mer i framtiden.

– Vi tycker att den nya Farehamnen ska ta hänsyn till skogsindustrins utveckling och vi vill också ha expansionsmöjligheter för den verksamheten. Därför välkomnar vi utvecklingen att man satsar helt och hållet på skogshamnen. Vi vill inte ha en halvbra skogshamn och halvbra färjeläge, säger Hallands Hamnars vd Björn Alvengrip.

När Varbergstunneln och Västerport byggs ska hamnen i Varberg koncentreras till Farehamnen, som också ska byggas ut. Från början var det tänkt att denna nya del av hamnen skulle innehålla ett färjeläge, men den delen av planen är avskriven från och med i dag onsdagen den 3 maj.

ANNONS

Det område som skulle hysa det nya färjeläget kommer att iordningsställas så tillvida att marken ska höjas. Den dag som hamnens ytor behöver utvidgas finns området då tillgängligt för expansion.

Hallands Hamnar ser positivt på en flytt av färjelinjen från Varberg till Halmstad. Nu väntarutredningar av de fysiska möjligheterna att etablera ett färjeläge i Halmstad och utredningar om vad det skulle kosta. Hallands Hamnars vd Björn Alvengrip hoppas kunna ge besked om de undersökningarna under sommaren.

ANNONS