Äldre hamnar mellan stolarna

Mia Eklöfs mamma är bara ett av många exempel på äldre som hamnar mellan stolarna inom vården. Hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO) känner man igen historien.

ANNONS
|

– Det är ett känt generellt problem i hela landet, säger Ann Svensson, enhetschef för region sydväst på IVO.

Enligt IVO:s rapport Kommunikationsbrister i vården från 2014 är det framförallt i övergången mellan olika team eller vårdenheter som det brister i informationen. Något som kan få allvarliga konsekvenser för patienterna. Särskilt utsatt är äldre som ofta är multisjuka och sköra.

– Primärvården får inte tillräckligt mycket information om patienten från slutenvården och vice versa, säger hon.

Även på Varberg sjukhuskänner man igen problembilden.

– Exemplet som du beskriver är en av svensk sjukvårds stora utmaningar, säger Markus Lingman, områdeschef för medicinska specialiteter och akutverksamhet.

ANNONS

Att man kan möta en läkare som säger en sak, för att sedan få nya bud av en annan beror även enligt Markus Lingman på bristande kommunikation och att det är svårt att skapa en helhetsbild av multisjuka patienter.

–Utmaningen är att skapa en helhetsbild och sammanställa informationenför den här komplexa patientgruppensom får vård i flera olika led. Läkare kan också ha olika syn och göra olika bedömningar av samma sak, särskilt när det gäller en grupp som har många sjukdomar och läkemedel samtidigt där det är lite svårare att ställa en diagnos, säger han.

Men enligt Mia Eklöf och hennes dotter Emelie Eklöf är problemet att läkare kan välja att bortse från remisser och fatta andra beslut.

– Kan det bli en rakare kommunikation än med en remiss? Om vi påpekar att en läkare skrivit en remiss så kan de svara "jojo, men nu är det jag som beslutar."

Regionen jobbar på flera sätt för att undvika att sådana här situationer uppstår i framtiden. Ett av dem kallas för Läkarmedverkan i hemsjukvården. Under sommaren har man börjat införa det på prov i begränsad skala i Varberg, men målet är att utöka det.

– Det ger möjlighet för patienten att få ett mer samlat omhändertagande i hemmet i stället för att behöva åka till sjukhus, säger Markus Lingman.

ANNONS

Till exempel ska patienten få en kontaktperson som de kan ta kontakt med om de försämras eller om de behöver stöd. Denna person ska vara densamma under hela tiden och kan koppla in läkare som kommer hem till patienten som inte behöver åka till akutmottagningen eller ringa ambulans.

ANNONS