I natt påbörjas förberedelserna inför öppningen av Österledens nya sträckning. Under några timmar kommer trafiken att dirigeras med vakter och trafikanter uppmanas att köra försiktigt och följa aktuell skyltning i området. Imorgon bitti, torsdag den 13 maj, är det tänkt att trafiken ska börja rulla längs den nya sträckningen.
– Överflyttningen kommer att ske ganska fort. Planen är att trafiken ska börja gå på den nya sträckningen redan vid 5-tiden på morgonen men det kan bli ännu tidigare än så, säger Björn Bjurklint, delprojektledare mark & VA, Trafikverket.
Har allt gått enligt plan eller har något oväntat inträffat under arbetets gång?
– Det mesta har gått enligt plan. Efter att det hade varit så kallt i vintras och tjälen släppte fick vi ett litet ras i slänterna, men det har inte haft någon påverkan utan allt har flutit på bra. Överlag går arbetet i Breared väldigt bra, säger Björn Bjurklint.
Ny rondell och järnvägsbro
Resultatet av arbetet, som har tagit ungefär ett år, består av en ny rondell och en ny järnvägsbro samt att man har sänkt körbanan under bron. Det som sker på torsdag morgon är att trafiken kommer att börja rulla på den del av Österleden som numera går under järnvägsbron.
– Då slipper man den tillfälliga omledningen som har varit och kommer istället att kunna köra direkt på den nya Österleden. Det blir ingen dramatiskt förändring men det kommer att underlätta en del, säger Björn Bjurklint.
Tillfällig cykelbana och avstängd väg
Under ungefär en veckas tid kommer cykelbanan att ha en tillfällig sträckning en bit nordväst om körbanan (se markering i bild ovan), men därefter kommer den permanenta cykelbanan som går parallellt med körbanan att tas i bruk. Marmorgatan kommer fortsatt vara avstängd fram till den 20 juni på grund av ledningsarbete.
Omgörningen hör ihop med tunnelprojektet. Den nya järnvägsbron ska så småningom kopplas ihop med det öppna betongtråg som byggs strax efter tunnelns södra mynning i Breared. På sikt kommer alltså tågen att rulla på den nya bron och i samband med det slipper tåg och bilar mötas och nuvarande järnvägsövergång med bommar kan avvecklas. Men det sker alltså först 2024.
Hastighetsbegränsningen på den ny sträckningen av Österleden kommer att vara 60 kilometer i timmen.
LÄS MER:På besök i Varbergstunneln
LÄS MER:Följ med ner i Varbergstunneln