Debatten om vem som bär ansvar för olyckan i Genua har tagit fart.
Debatten om vem som bär ansvar för olyckan i Genua har tagit fart.

Undantagstillstånd utlyst efter broraset

Italien utlyser ett tolv månader långt undantagstillstånd i Genua med anledning av brokatastrofen, meddelar premiärminister Giuseppe Conte. Åtgärden vidtas bland annat för att frigöra pengar ur en nödfond, skriver nyhetsbyrån AFP.

ANNONS
|

Samtidigt står allt från EU:s budgetregler till privatiseringen av vägunderhållet i skottlinjen i toppolitikernas jakt på någon att ställa till svars.

- Det är väldigt många som pekar finger på andra just nu, konstaterar professorn Lucia Naldi.

39 personer miste livet när Morandibron i Genua kollapsade, enligt de senaste uppgifterna från Italiens civilförsvarsmyndighet. Dagen efter olyckan har de politiska utspelen tagit fart.

ANNONS

Matteo Salvini, Italiens inrikesminister och partiledare för främlingsfientliga och EU-skeptiska Lega, var snabb att peka finger mot EU och unionens budgetregler. Medlemmarnas budgetunderskott får inte överstiga 3 procent. Han antydde att EU:s restriktioner kan försätta italienares liv i fara.

- Om yttre begränsningar hindrar oss från att satsa på säkra vägar och skolor, så väcker det verkligen frågan om det är rimligt att följa dessa regler. Det får aldrig bli en avvägning mellan finansiella regler och italienarnas säkerhet, sade han på en pressträff enligt Bloomberg.

Hotar med miljardböter

Under onsdagsmorgonen kom också de första kraven på avgångar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. På Facebook skriver transport- och infrastrukturminister Danilo Toninelli från Femstjärnerörelsen (M5S) att "de som bär ansvar för denna oförsvarliga tragedi måste straffas". Ministern kräver först och främst att hela ledningen för det privata företaget Autostrade per l'Italia ska avgå. Företaget sköter driften och underhållet av en stor del av Italiens motorvägar, inklusive motorvägen A10 som gick över den kollapsade bron. Han säger även att regeringen överväger att säga upp kontraktet med Autostrade per I'Italia och ge dem böter på motsvarande 1,5 miljard kronor.

ANNONS

"Om de inte klarar av att underhålla våra motorvägar så kommer staten att göra det" skriver Toninelli och riktar även kritik mot lokala och regionala myndigheter.

Även Conte pekar ut Autostrade som ansvarig för brons säkerhet, och tillägger att regeringen kommer vidta åtgärder – utan att invänta resultatet av en brottsutredning.

Autostrade försäkrar å sin sida att de gjort regelbundna, noggranna kontroller av bron innan olyckan. Det har gjorts i samarbete med "företag och institutioner som är världsledande inom inspektioner och tester", enligt ett uttalande. Underhållet av bron har skett i enlighet med transportmyndighetens riktlinjer och gällande lagar, uppger företaget.

- Det är väldigt många som pekar finger på andra just nu. Regeringen är i fokus nu för vad de borde ha gjort och då är det förstås lätt hänt att de börjar peka på externa faktorer, säger Lucia Naldi, italienska och professor i företagsekonomi vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.

M5S pekas ut

Hon fortsätter:

- Tyvärr är det ganska typiskt för Italien att alla pekar på varandra i stället för att avvakta några dagar och vänta tills vi har mer information.

ANNONS

Toninellis eget parti har dock själva hamnat under lupp. Det har framkommit att M5S listade ett planerat underhåll av den drabbade bron som ett av flera infrastrukturprojekt som kunde skrotas i fall kostnaderna överskred nyttan av satsningen. Dessutom har information på partiets hemsida tagits bort efter olyckan. På den borttagna sidan hävdade partiet att påståenden om tekniska fel i brokonstruktionen var "rena sagorna", rapporterar Politico.

- Detta kommer att bli en del av den större diskussionen kring hur de offentliga medlen ska spenderas som pågått ett tag. Och där har faktiskt Femstjärnerörelsen varit ganska skeptiska mot satsningar på infrastruktur. Så nu försöker de peka på att Autostrade per I'Italia bär ansvaret, säger Lucia Naldi.

TT

Fakta: Några bilbroar som rasat

Mars 2001 – 59 personer omkom när en bropelare rasade och flera bilar och en turistbuss störtade 50 mer ner i floden Douro i norra Portugal.

September 2001 – Åtta människor dog när en bro i Texas i USA blev påkörd av pråmar och flera bilar störtade ner i vattnet.

Maj 2002 – 14 människor omkom när en bro över Arkansasfloden i Oklahoma i USA blev påkörd av en pråm och rasade. Flera bilar och lastbilar störtade ner i floden.

Augusti 2003 – 20 människor, däribland 19 barn, omkom när en bro rasade samman i den indiska delstaten Gujarat.

Juni 2007 – Åtta personer miste livet när en bro i Guangdong-provinsen i Kina kollapsade efter att ha blivit påkörd av ett lastfartyg.

Augusti 2007 – 13 människor omkom när en 160 meter lång motorvägsbro över Mississippi störtade samman i rusningstrafik i Minnesota i USA.

Oktober 2009 – Fem personer omkom när en bro i Costa Rica rasade efter att ha blivit överbelastad av tung trafik.

Augusti 2016 – 28 människor i två bussar och flera andra fordon dog när en bro kollapsade efter översvämningar i delstaten Maharashtra i västra Indien.

Källor: AFP, The New York Times, Tico Times

ANNONS