Jetplan sprider ut rök i Italiens flaggas färger under invigningen av den nya bron i Genua.
Jetplan sprider ut rök i Italiens flaggas färger under invigningen av den nya bron i Genua. Bild: Antonio Calanni/AP/TT

Dödsoffers namn lästes högt vid broinvigning

Två år efter det förödande broraset i italienska Genua, där över 40 personer miste livet, invigs nu en ny bro med pompa och ståt. Brons invigning ses av många som en seger i det hårt virusdrabbade Italien – men kritiseras av de omkomnas familjer.

ANNONS

Under invigningen av den nya bron syntes jetflygplan måla den italienska flaggans färger över himlen, nationalsången spelades och signalhorn hördes ljuda från båtar i den närbelägna hamnen.

Efter att ha klippt invigningsbandet av siden så passade premiärminister Giuseppe Conte på att hedra de offer som dog i broraset för snart två år sedan.

– Fyrtiotre stjärnor kommer att lysa varje natt i skyn, sade han samtidigt som fyrtiotre lampor, en för varje person som miste livet i olyckan, tändes vid sidan av bron.

Anhöriga kritiska

Efter att lamporna tänts lästes varje dödsoffers namn högt, men många av de anhöriga till de som omkom saknades vid invigningen.

ANNONS

– Vi kommer inte närvara vid invigningen, vi vill inte att tragedin omvandlas till en karneval, sade Egle Possetti, vars syster med familj dog i broraset, inför invigningen.

– Man kan ha den här typen av fest om man med flit tagit ner en gammal bro och byggt en ny, och då ingen har dött. Hur kan man vara där utan att tänka på allt som hänt, det som förstörde familjer?

"Fött ur tragedi"

Det var den 14 augusti 2018 som 200 meter av Genuas kända "Morandibro" rasade under rusningstid och tiotals fordon därmed föll 50 meter mot marken.

Den nya bron är designad av arkitekten Renzo Piano och har en krökt, silverglänsande undersida – en symbol för staden Genuas marina historia. Arkitekten har beskrivit sitt verk som "ett barn fött ur tragedi".

Italiens premiärminister Giuseppe Conte hedrade under invigningen de 43 personer som omkom i broraset för två år sedan.
Italiens premiärminister Giuseppe Conte hedrade under invigningen de 43 personer som omkom i broraset för två år sedan. Bild: Gian Mattia D'Alberto/LaPresse via AP/TT

Fakta: Morandibron

Morandibron byggdes mellan 1963 och 1967. Den var totalt 1,18 kilometer lång och hölls uppe av bropelare med en maxhöjd på runt 90 meter.

Den berömde italienske ingenjören Riccardo Morandi stod för designen.

Den typ av spännarmerad betong som användes i bron var Morandis kännetecken och hans patent kallades "Morandi M5". De pyloner, eller bärportar, som höll uppe bron från ovansidan är byggda i just sådan spännarmerad betong i stället för nakna stålvajrar, som numera är praxis.

Det fanns exempel på snedkabelbroar med nakna stålvajrar redan då Morandis Genuabro byggdes. Ett exempel är svenska Strömsundsbron, som invigdes 1956, och ofta beskrivs som den första snedkabelbron av modernt slag.

Morandis teknik användes även för en 8,7 kilometer lång bro över ett sund vid Maracaibo-sjön i Venezuela som stod färdig 1962. Även den bron har råkat ut för en allvarlig kollaps, dock orsakad av att ett fartyg kolliderat med bron.

Källa: AFP, The New York Times

ANNONS