Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Tomma tågplattformar på stationen Gare de Lyon i Paris under fredagsmorgonen. Bild: Rafael Yaghobzadeh/AP/TT

Fransk osämja osar i plågsam storstrejk

Frankrike lamslås för andra dagen av en storstrejk mot föreslagna pensionsreformer.
Fackförbunden lovar att hålla ut tills planerna slopas.
Men regeringen är "mycket bestämd" över att genomföra dem.

Flera fackförbund möttes under fredagen för att diskutera strejkens framtid.

– Vi är redo att fortsätta till jul, säger Laurent Djebali, generalsekreterare på fackförbundet Unsa-RATP – som bland annat organiserar anställda vid tunnelbanenätet i Paris – till tidningen Le Parisien.

Men regeringen visar inga tecken på att ge vika: fransmännen måste "arbeta lite längre" säger premiärminister Èdouard Philippe och varnar för att förhandlingar inte genomförs med parter som söker konfrontation.

Stora störningar

Utspelen kommer samtidigt som Parisbor trotsar decemberkylan på elsparkcyklar och cyklar under rusningstid – för många det enda sättet att ta sig till och från jobbet.

Dag två av den franska masstrejken innebär stora störningar i kollektivtrafiken. 10 av 16 tunnelbanelinjer i huvudstaden är satta ur bruk, enligt AFP, och nästan alla tåg hos det statliga järnvägsbolaget SNCF står stilla.

Runt 20 procent av alla flyg till, från eller inom Frankrike har ställts in.

Massiva protester

Under strejkens första dag genomfördes även massiva protester runt om i Frankrike. Över 800 000 demonstranter marscherade mot reformen enligt inrikesdepartementet. Fackledare sade att protesterna samlat över 1,5 miljoner människor.

Strejken sker i protest mot president Emmanuel Macrons föreslagna pensionsreform, som skulle omvandla över 40 olika, komplicerade pensionstabeller till en universell mall.

Fackförbunden menar att reformen skulle missgynna flera grupper, bland annat offentliganställda, som tidigare haft förmånliga pensionsvillkor.

Men alla verkar inte nöjda över det rådande läget. Den 22-årige studenten Angelo beklagar sig över att behöva ta en Uber-taxi till skolan, till en kostnad av motsvarande 500 kronor, i stället för tåget.

– Det känns som att vi har blivit tagna som gisslan. Att bara stänga ned hela landet är inte en lösning, säger Angelo till tidningen Le Monde.

Fanny Hedenmo/TT

Frankrike har ett komplicerat allmänt pensionssystem som tar hänsyn till var en person har jobbat, och främst om personen varit offentliganställd eller privatanställd. För detta finns 42 olika uträkningstabeller. Systemet har gynnat offentliganställda, som bland annat har fått sin pension uträknad på grundval av de sex sista månaderna i karriären (då lönen vanligtvis är högst). För privatanställda har pensionen räknats ut under de 25 högst betalda åren.

Offentligt anställda har också kunnat pensionera sig så tidigt som vid 52 års ålder. För privatanställda är pensionsåldern 62.

Enligt reformen ska all statlig pension bestämmas med hjälp av ett poängsystem som baseras på samtliga arbetade dagar under en professionell karriär.

Arbetstagare som kritiserar reformen menar att de kommer att behöva arbeta längre och få mindre pengar på fickan efter pensionen. Strejkande fackförbund hävdar att den universella pensionsmodellen gör så att de förlorar kontroll över pensionssystemet inom den egna sektorn.

Källa: Reuters