Mark Zuckerberg är vd och grundare till Facebook.
Mark Zuckerberg är vd och grundare till Facebook.

Facebook lovar bättring inför EU-valet

Efter skandalerna kring valpåverkan tillkännager Facebook att två särskilda operativa avdelningar ska bildas för att övervaka och förhindra sådan påverkan. Valet till EU-parlamentet i maj är ett av dem som bättre ska skyddas, enligt företaget.

ANNONS
|

De nya avdelningarna ska finnas på kontoren i Dublin och Singapore och de ska vara i drift i slutet av mars, enligt Facebook.

- Vi kommer att kräva att de som vill sätta in politisk och ämnesinriktad annonsering är auktoriserade, säger Nick Clegg, tidigare vice premiärminister i Storbritannien och nu Facebooks ansvarige för globala frågor, vid en presskonferens.

ANNONS

Företaget och dess grundare Mark Zuckerberg har varit i blåsväder. Inte minst i samband med fjolårets Cambridge Analytica-skandal där det avslöjades att personuppgifter från miljoner Facebookanvändare läckts och använts i politiska syften.

Vara öppnare

Nu pekar Facebook bland annat på valet till EU-parlamentet i maj som en orsak till att de nya åtgärderna sätts in.

"I slutet av mars kommer vi att sjösätta ytterligare verktyg i EU för att bidra till att förhindra utländsk inblandning och göra politisk och ämnesinriktad annonsering på Facebook mer transparent", skriver företaget.

Förutom krav om auktorisering ska Facebook också vara öppnare med vem eller vilka som står bakom annonseringen, hur mycket den har kostat, hur många som sett den samt deras ålder, kön och vistelseort.

"Kan bättre"

Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson anser att Facebook måste gå längre och "ta redaktionellt ansvar för sin nyhetsförmedling".

"Mycket tyder också på att Facebook fortsätter att bryta mot EU:s dataskyddsförordning. Du kan bättre, Zuckerberg!”, skriver Andersson i ett pressmeddelande.

Facebooks nya system ska även användas vid årets val i bland annat Indien, Ukraina, Israel, Belgien och Finland. Regelverk ska vara i drift globalt före halvårsskiftet.

TT-AFP-Reuters

Fakta: Cambridge Analytica-skandalen

Företaget Cambridge Analytica avslöjades med att ha hämtat in data från Facebookanvändare sedan 2014, utan att informera om det, och sedan ha använt den när de sålt konsulttjänster till politiker. Med hjälp av informationen kunde de bygga profiler av människor för att rikta budskap till dem.

Bland annat kom företaget över uppgifter om 87 miljoner användare som samlats in via en Facebookbaserad app under helt andra förespeglingar.

En av de mer profilerade kunderna var Donald Trump, vars presidentvalskampanj betalade drygt motsvarande 50 miljoner kronor för dess tjänster i juni 2016. Företaget hade också uppdrag för den republikanske presidentkandidaten Ted Cruz, samt för lämnasidan i den brittiska folkomröstningen om att lämna EU 2016.

Cambridge Analytica har sagt att företaget utsatts för "åtskilliga ogrundade anklagelser" och att det har framställts som syndabock för saker "som inte bara är lagliga, utan också är allmänt accepterade som standard för onlineannonsering i både politiska och kommersiella sammanhang". Bolaget har även uppgett att informationen raderades när det fick kännedom om regelbrottet 2015.

Cambridge Analytica har efter skandalen lagt ned all verksamhet.

Företrädare för Facebook, bland andra vd Mark Zuckerberg, har kallats till utfrågningar i både den amerikanska kongressen och det brittiska parlamentet. Företaget har också ändrat arbetssätt gentemot politiska kampanjer och infört striktare hantering av politiska annonser samt vidtagit flera andra åtgärder i försök att återställa förtroendet för tjänsten bland både politiker och vanliga användare.

ANNONS