Anhöriga till offren sörjer vid blomsterhavet vid olycksplatsen sydost om Addis Abeba.
Anhöriga till offren sörjer vid blomsterhavet vid olycksplatsen sydost om Addis Abeba.

Anhöriga erbjuds jord att begrava

Det kommer att ta upp till ett halvår innan anhöriga till offren för flygkraschen i Etiopien kan få hem kvarlevorna av sina närstående. Under tiden erbjuds de ett kilo jord från olycksplatsen, att begrava under en ceremoni.

ANNONS
|

Det kommer att ta uppemot sex månader att dna-testa de 157 offrens kvarlevor från fältet utanför huvudstaden Addis Abeba, meddelar Ethiopian Airlines.

Flygbolaget planerar en minnesceremoni i Kidist Selassie-katedralen i Addis Abeba på söndag, där många av landets tidigare ledare ligger begravda. De anhöriga som vill kan i samband med ceremonin begrava jord från olycksplatsen, i väntan på att få hem kvarlevorna som i många fall rör sig om förkolnade fragment.

- Vi är muslimer, för oss gör den (jorden) ingen skillnad. Vi har hållit våra böner i moskén och det räcker för oss, säger kenyanen Abdulmajid Sheriff vars svåger omkom i olyckan.

ANNONS

Över 30 nationaliteter, bland dem fyra svenskar, finns bland offren.

Ett team av experter i Frankrike har samtidigt börjat undersöka Boeing-planets svarta låda. Plan av olycksmodellen, Boeing 737 Max 8, har stoppats från att flyga runt om i världen medan utredningen av olyckan pågår. Redan nu pekar flygdata på likheter mellan kraschen i Etiopien och en olycka med ett plan av samma modell i Indonesien i oktober, med 189 dödsoffer.

TT-Reuters

Fakta: Boeingolyckorna

Två Boeing-plan av samma modell har på kort tid varit inblandade i två flygkrascher – sammantaget har nästan 350 människor omkommit. Flygplansmodellen, 737 Max8, har efter detta stoppats i nästan hela världen. Haverikommissioner utreder orsaken till de båda händelserna.

Det som framför allt skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystem som planen är utrustade med. Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart och om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer den checklista som finns. Nödsystemet ser då till att planets nos sänks automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

Flygplanstilverkaren Boeing misstänker nu att det finns en bugg i nödsystemet som gör att det inte går att stänga av, vilket i sin tur gör det omöjligt för piloterna att ta över styrningen manuellt. Om man hittar en bugg skulle den kunna ligga bakom de båda flygkrascherna, men buggen har inte kunnat bekräftas.

Källa: AFP

ANNONS