Dubbfria vinterdäck, som till vänster, är betydligt sämre än sommardäck på sommarvägar. Arkivbild
Dubbfria vinterdäck, som till vänster, är betydligt sämre än sommardäck på sommarvägar. Arkivbild

Var fjärde i Skåne har vinterdäck året om

Den som kör med vinterdäck på sommaren får sämre väggrepp och längre bromssträcka. Ändå gör allt fler så, särskilt om man har dubbfria vinterdäck som i södra Sverige. Nu vill trafikforskare undersöka varför.

ANNONS
|

Den årliga "däckrazzian", som görs i samarbete mellan flera myndigheter och andra organisationer, har länge pekat på att det blivit vanligare att använda vinterdäck även på sommaren.

I år riktades fokus bland annat mot Skåne. Där visade sig att en fjärdedel av bilisterna hade vinterdäck i kontrollerna som gjordes runt månadsskiftet augusti/september. Samtidigt vet man att 70 procent av skåningarna kör dubbfritt på vintern, fler än i någon annan del av landet.

Mjukhet och mönster

Forskare är bekymrade över utvecklingen. Dubbfria vinterdäck av nordisk typ har cirka 15 procent längre bromssträcka än sommardäck på sommarväg, vare sig den är våt eller torr.

ANNONS

- Hur mycket risken för en olycka ökar har vi inga tydliga svar om, säger Mattias Hjort på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Vinterdäck är gjorda för en lägre temperatur, och har både mjukhet och mönster för att fästa på is eller snö – inte på bar asfalt.

Nu vill VTI veta mer om varför så många ändå kör med vinterdäck på sommaren. Vid razzian som görs i samband med polisens trafikkontroller hinner man inte ställa den typen av frågor.

Slitna körs slut?

Med samma däck året runt slipper man ha flera uppsättningar, men å andra sidan slits dem man har ner fortare.

- Jag har också hört argumentet att om vinterdäcken närmar sig gränsen för lagligt mönsterdjup, som är tre millimeter på vintern, så kan man lika gärna köra slut på dem under sommaren, berättar Mattias Hjort.

En positiv trend i däckrazzian är att allt färre kör med för dåligt mönsterdjup. Sommartid går gränsen vid 1,6 millimeter. I år hade bara 1,5 procent lägre djup än så på något däck, den lägsta siffran sedan razziorna startade 2005.

ANNONS
TT

Fakta: Däckrazzia

Däckkontrollen, som är frivillig, görs i samband med polisens trafikkontroller.

I år kontrollerades 479 fordon i några utvalda län vid månadsskiftet augusti/september.

I Skåne körde en fjärdedel av bilisterna på vinterdäck.

I Göteborg körde nästan 10 procent på vinterdäck.

Razzian görs i samarbete mellan polisen, Energimyndigheten, forskningsinstitutet VTI, trafiksäkerhetsorganisationen NTF, Bilprovningen och Däckbranschens informationsråd.

ANNONS