Anne-Marie Eklund Löwinder är säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige. Arkivbild.
Anne-Marie Eklund Löwinder är säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige. Arkivbild.

Vårdsamtal låg oskyddade – "häpnadsväckande"

Inspelningar från miljontals samtal till 1177 Vårdguiden har enligt en granskning legat helt öppna som ljudfiler på en oskyddad webbserver. Samtalen är sekretessbelagda enligt lag och en expert ser uppgifterna som förbluffande.

ANNONS
|

- Det här är häpnadsväckande. Hälso- och sjukvården är en väldigt reglerad verksamhet som hanterar väldigt stora mängder känslig information. Det borde inte vara en gåta hur man skyddar den på ett effektivt sätt, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige, till TT.

Materialet omfattar 2,7 miljoner samtal under totalt cirka 170000 timmar sedan 2013 till vårdentreprenören Medicall – som tar emot samtal från regionerna Stockholm, Sörmland och Värmland – och som legat oskyddade och öppna att lyssna på eller ladda ner på nätet, avslöjar Computer Sweden (CS).

ANNONS

Via den öppna webbservern, helt utan lösenordsskydd eller annan kryptering, har CS lyssnat på några samtal. De innehåller väldigt känsliga uppgifter för den personliga integriteten om sjukdomar och krämpor som de vårdbehövande ber om råd kring. Där ingår berättelser om egna och anhörigas symptom, medicinering och tidigare behandlingar. I många fall uppger inringarna också sina eller anhörigas personnummer.

TT: Har du hört talas om något likande i samma omfattning?

- Inte i Sverige, säger Eklund Löwinder.

Många telefonnummer

Davide Nyblom, vd för Medicall, säger till SVT Nyheter att företaget arbetar för att utreda vad det är som hänt.

På frågan om hur det hela har kunnat uppstå svarar Nyblom:

- Jag är ingen tekniker. Vi håller på och hör efter med dem som levererar it-tjänsterna. Jag har inget svar just nu.

Vissa ljudfiler har även öppet märkts med inringarens telefonnummer. Omkring 57000 svenska telefonnummer finns i databasen. Ljudfilerna ska enligt patientdatalagen behandlas med sekretess.

ANNONS

Presstjänsten hos socialminister Lena Hallengren (S) säger till TT att departementet inhämtar information om händelsen och dess omfattning.

Medicall är underleverantör till entreprenören Medhelp som tar emot patientsamtal via 1177 Vårdguiden. Det är främst under obekväma tider som samtalen skickas vidare till Medicall, med säte i Thailand.

"Arg och besviken"

Johan Bratt, chefsläkare på Region Stockholm, understryker att patienterna måste känna en trygghet när de hör av sig.

- Jag både arg och besviken över det som har hänt, säger Bratt till TT.

Medhelp har rapporterat att det är ett tekniskt fel som legat bakom att uppgifterna "under en tid" låg öppna, enligt Bratt.

TT: Hur länge var det?

- Vi har inga ytterligare uppgifter om det.

Som ett resultat av granskningen har åtkomsten till uppgifterna stängts.

Medhelp har agerat och åtgärdat felet så att möjligheten att kunna komma åt filerna nu är stängd.

ANNONS

Regionerna Sörmland och Värmland skriver i pressmeddelanden att de ska skaffa en fullständig bild av händelsen med hjälp av bland andra Medhelp.

Vårdgivarens ansvar

Anne-Marie Eklund Löwinder säger att myndigheterna nu grundligt måste reda ut frågan. Även om driften läggs ut på entreprenad kvarstår ändå ansvaret för att informationen ska skyddas genom leden.

- Generellt ligger ansvaret hos den som äger informationen – så i det här fallet är det vårdgivaren. Sedan kan det ju hända att underleverantörer missköter sig och inte gör det de ska, och då får man hoppas att man har skrivit så bra avtal att det faktiskt kommer att svida i plånboken hos den leverantören, säger hon.

Johan Bratt säger att det är Medhelp som är vårdgivaren i detta fall.

- Den typen av frågor får jag återkomma till.

TT

Fakta: Kedjan av information

Underentreprenören Medicall – som har sitt säte i Thailand – är underleverantör till vårdentreprenören Medhelp som tar emot patientsamtal via 1177 Vårdguiden.

Det är främst under obekväma tider som samtalen skickas vidare till Medicall i Thailand, där svensk vårdpersonal jobbar med att ta emot samtalen.

Medhelp har i sin tur avtal med landstings- och kommunägda Inera som är huvudman för 1177 Vårdguiden.

Medicall använder ett molnbaserat telefonsystem från det svenska företaget Voice Integrate Nordic AB.

Källa: Computer Sweden

ANNONS