Tågstopp på Malmö C i augusti i år. Den här gången var det brand i ett hjul på ett Öresundståg som stoppade tågtrafiken. Arkivbild.
Tågstopp på Malmö C i augusti i år. Den här gången var det brand i ett hjul på ett Öresundståg som stoppade tågtrafiken. Arkivbild.

Trafikverket skyller sena tåg på dåligt väder

För varm sommar och för kall vinter. Det är Trafikverkets förklaring när svensk tågtrafiks tillförlitlighet är den sämsta sen man började mäta.

ANNONS
|

Tillförlitlighetsmåttet väger samman andelen tågs som ställs in med kort varsel och andelen tåg som blir mer än fem minuter försenade.

Sedan måttet började användas 2013 har tillförlitligheten aldrig varit så låg som de senaste tolv månaderna.

Värst ser det ut för fjärrtågen – tillförlitligheten var 69,9 procent under perioden juli till och med september. Jämfört med 2017 är det en nedgång med 9,3 procentenheter, visar statistik från myndigheten Trafikanalys.

Lokal- och regionaltrafiken har bättre siffror, en tillförlitlighet på 93 respektive 84 procent, men även dessa är sämre än 2017.

ANNONS

Otur med vädret

Otur med både vinter- och sommarvädret är en av de förklaringar som Trafikverket pekar på. Den gångna vintern blev mer utdragen än normalt, vilket gjorde att banarbetena sedan fick klämmas ihop under en kortare tid när vintern släppt sitt grepp. Den varma sommaren bjöd på bränder och solkurvor.

- Under sommaren hade vi 356 tillfällen med solkurvor och runt 260-270 stopp bara i juni-juli på grund av brand, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Det är dessutom överlag trängre på spåren eftersom tågen blivit fler och det drabbar framför allt fjärrtågen, framhåller han.

- De ska passera genom många regionala och lokala tågsystem på vägen. Kommer de ur sin slot av någon anledning så blir det väldigt svårt att hämta igen.

Tågens punktlighet kan också mätas genom att titta på hur många tåg som kommer fram högst 15 minuter efter tidtabell.

ANNONS

Sämsta siffran

Hittills i år (till och med september) har 95,9 procent av tågen gjort det. Det är den sämsta siffran sedan 2010, då i snitt 95,1 av tågen var max 15 minuter försenade.

Trots allt vågar Bengt Olsson uttrycka en viss optimism. De banarbeten som genomförts har gjort systemet mer robust och i tågplanen för nästa år är det större marginal inlagd mellan tågen.

Han har precis deltagit i ett möte med de stora järnvägsföretagen och konstaterar att alla är väl förberedda inför kommande vinter.

- Det tillsammans gör att vi tror att det kommer att bli bättre.

TT

Fakta: Tågens punktlighet

Tillförlitlighetsmåttet väger samman andelen inställda tåg med kort varsel och andelen tåg som kommer mer än fem minuter för sent.

Fjärrtågen har lägst tillförlitlighet: 69.9 procent juli-september 2018.

Medeldistanstågens tillförlitlighet ligger på 84,2 procent och kortdistanstågens på 87,8 procent under samma period.

Det sammantagna värdet för tillförlitligheten i all tågtrafik är 87,9 procent de senaste tolv månaderna.

Under åren 2013-2017 har den sammantagna tillförlitligheten varierat mellan 90,0 och 90,3 procent.

Källa: Trafikanalys

ANNONS