Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Testpilot Marcus Wandt när Saab visar upp sin nya modell 39-8 Jas Gripen E i hangaren i Linköping.

Testpilot: Fel beslut kan bli ödesdigra

Klockan 10.32 den 15 juni lyfte ett av världens modernaste stridsflygplan värt hundratals miljoner kronor för första gången. Bakom spakarna satt testpiloten Marcus Wandt.

- Jag vaknade och kände mig laddad, det var skönt. Men det var lite allvarligare än vanligt när man sade hej då till barnen och gick till jobbet, säger Marcus Wandt, testpilot på Saab, till TT.

Gripen E är Saabs nyutvecklade stridsflygplan. Sverige har beställt 60 stycken och Brasilien 36. Hittills finns ett enda exemplar, benämnt 39-8. När det för första gången lättade från startbanan i Linköping för drygt en månad sedan var det en milstolpe för det som kallats Sveriges största industriprojekt. Prislappen ligger, enligt Försvarets materielverk (FMV), på totalt 47 miljarder kronor utslaget mellan åren 2013 och 2026.

Sällan mer än sekund

Men vad är det som krävs för att bli testpilot? Och hur känns det att lyfta med en flygplanstyp som aldrig varit i luften tidigare? En som vet är civilingenjören, före detta fallskärmsjägaren, före detta stridspiloten – numera testpiloten vid Saab, Marcus Wandt.

- Från att du tar flygplanet är du ansvarig för det. Om någonting oväntat händer måste du ta ställning till vad det får för konsekvenser där och då. Man måste vara beredd att ta de besluten. Det som är specifikt för yrket är att du väldigt sällan har mer än någon sekund på dig att fatta de viktiga besluten, och konsekvenserna om du fattar fel beslut kan bli ödesdigra, säger Wandt.

Jobbet som testpilot handlar om att observera och analysera hur ett flygplan beter sig. I Linköping är det just nu fokus på Gripen E som, trots sin formmässiga likhet med tidigare Gripen, är ett helt nytt flygplan. Och det behövs ingen större associationsförmåga för att minnas de tidigare offentliga krascherna: ett nedsinglande flygplan över Stockholm på Vattenfestivalen 1993, och haveriet i Linköping under testflygningen 1989.

TT: Vilka tankar finns i huvudet när man lyfter med ett alldeles nytt flygplan, var du orolig att göra fel?

- Om jag förbereder mig så bra jag kan, kan systemet till en nivå som är på gränsen till överdriven och vet exakt vad vi ska göra, då kommer jag att kunna se mig själv i spegeln efteråt och kunna förklara varför vi gjorde som vi gjorde, säger Wandt.

Samtidigt betonar han att flygningen är ett lagarbete där en rad personer är inblandade: den civila flygtrafikledningen, den militära stridsledningen, Saabs eget testcenter och ett antal följeflygplan. Under flygningarna används en ständigt påslagen mikrofon mellan Wandt och övriga.

- Där hörs varje andetag jag tar. En sak är att se data. Men jag kan kommentera minsta lilla rörelse i flygplanet och då bekräftas hur den upplevs, säger Wandt.

"Stark maktprojicering"

Den formella utbildningen till testpilot kan variera. Wandt har bakgrund som stridspilot i flygvapnet med ett mellanstick på en provflygarkurs i USA. På kursen flög han bland annat det klassiska amerikanska spionflygplanet U2.

- Jag kom med väldigt färsk operativ erfarenhet. Och det är min uppgift här, att se till att det här flygplanet blir ett stridsflygplan så att vi verkligen kan använda det till det som det är till för, säger Wandt.

I slutändan är det flygplanets effektivitet i strid som räknas. Och i rollen som stridspilot handlar det – precis som för testpiloten – att vara beredd att fatta svåra beslut.

- Man sitter med ganska mycket beslut och ett stort ansvar. Man har den här plattformen som är en väldigt stark maktprojicering, säger Marcus Wandt.