Det är tajt om plats på gymmen i januari. Allt fler håller dock i vanan och fortsätter träna längre. Arkivbild.
Det är tajt om plats på gymmen i januari. Allt fler håller dock i vanan och fortsätter träna längre. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Svenskar bättre på att hålla träningslöften

Januari är högsäsong på gymmen. Men för en av tio slutar allt med ett dyrt gymkort på hyllan. Ett trendbrott har dock skett bland svenskarna, enligt tre stora gymkedjor.

ANNONS

När jul och nyår firats ut och bubblet i glasen stillnat är det dags för nästa högtid – träningens.

– Det är helt klart en ökad vilja att starta träningen och bli medlem i januari. Många bestämmer sig för en nystart, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare på Friskis & Svettis.

Och ibland är det med krossade löften, en dyr månadskostnad och ett dåligt samvete som resultat.

På Sats är det vanligare att de som tecknar abonnemang i januari slutar tränar än de som blir medlemmar i juni eller november till exempel.

"Det är troligtvis drivet av att vissa har gått lite hårt ut för att nå sina nyårslöften", säger Linda-Li Cederroth, landschef för Sats Sverige, till TT via mejl.

ANNONS

"Jämnare träning nu"

Men faktum är att allt färre gymkort får ligga kvar bortglömda i plånboken eller i en byrålåda. Det uppger tre av Sveriges största gymkedjor, Friskis & Svettis, Sats och Nordic Wellness, som sammanlagt har runt en miljon medlemmar i Sverige.

"Det går ner under sommaren och i december men inte alls i samma utsträckning som tidigare då våra medlemmar håller en mycket jämnare träning nu än förr", konstaterar Linda Adehög, marknadschef på Nordic Wellness.

"Generellt sett så har säsongsmönstret jämnats ut mer och mer och fler människor väljer att komma i gång och träna mer aktivt även under semesterperioder", säger Linda-Li Cederroth på Sats.

Miljoner i sjön

Utslaget på de tre gymmen tränar runt 60 procent regelbundet, det vill säga oftare än varannan vecka. Friskis & Svettis uppger att i januari nyttjar runt 90 procent sina gymkort och Nordic Wellness att cirka 15 procent i princip inte tränar alls, medan Sats inte redovisar några sådana siffror.

Antar man att bilden ser ungefär likadan ut på andra gym innebär det alltså, lågt räknat, att var tionde person med någon form av gymabonnemang i Sverige låter gymkortet vara och att miljoner kronor varje år slängs bort till ingen nytta – mer än möjligtvis ett dåligt samvete.

Mer flexibla

Friskis & Svettis generalsekreterare tror att det finns flera orsaker bakom utvecklingen att fler tränar mer, att fler tränar regelbundet och att färre slutar träna.

ANNONS

– Jag tror det beror på att vi pratar så otroligt mycket om rörelse och betydelsen den har på vår psykiska och fysiska hälsa, säger Susanne Jidesten.

– Jag tror också att vi är mer flexibla i vårt tränande. Det behöver inte vara i januaristarten utan man ser fler tillfällen att köpa träningskort.

Anna Hansson/TT

Friskis & Svettis har 538 000 medlemmar som har ett träningskort. Runt en av fyra tränar flera gånger i veckan och ungefär en tredjedel mer sällan än en gång i veckan.

Nordic Wellness har runt 293 000 medlemmar. 60 procent tränar regelbundet, 25 procent i perioder och 15 procent i princip inte alls.

Sats har runt 228 000 medlemmar i Sverige. Över hälften tränar oftare än varannan vecka.

Källor: Friskis & Svettis, Nordic Wellness och Sats

ANNONS