Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Kikärter och andra baljväxter innehåller långsamma kolhydrater, som vi bör äta mer av. Arkivbild.
Kikärter och andra baljväxter innehåller långsamma kolhydrater, som vi bör äta mer av. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Stor studie: Välj långsamma kolhydrater

Snabba kolhydrater ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Men långsamma kolhydrater är bra. Den tesen bekräftas i en stor studie.
– Vi borde prata mer om vad som är bra att äta, i stället för det mindre bra, säger Annika Rosengren, professor i medicin.

Nästan 138 000 personer i 27 länder har studerats under lång tid i forskning bakom resultaten som nu presenteras. I Sverige har 4 000 personer från Göteborg och Skaraborg undersökts och fått svara på frågor regelbundet i 15 år.

Kolhydrater i kosten bryts ner till enklare sockerarter i vår kropp. Om nedbrytningen sker snabbt, stiger även blodsockret snabbt.

– Det blir nästan som att äta rent socker, säger Annika Rosengren, som är professor vid Sahlgrenska akademin.

– Kolhydrater i en fullkornsmacka bryts ner långsamt. Det är bra. Om du i stället äter vitt bröd, ris eller pasta, så bryter kroppen snabbt ner kolhydraterna till socker.

Värre med övervikt

Om man över tid har ett högt intag av kolhydrater som bryts ner snabbt, ökar risken betydligt att få en svår hjärt- eller kärlsjukdom som kan leda till döden.

I studien visade sig risken vara särskilt hög för personer med övervikt, och för dem som redan från start hade något hjärt- eller kärlbesvär.

Slutsatserna stämmer i stora drag med de kostråd som svenska myndigheter redan ger.

– Men det är ju så förföriskt med det vita brödet, riset och potatisen. Det är så lätt när man är hungrig, säger Annika Rosengren om sådant vi borde äta mindre av.

Hon tycker att vi bör koncentrera oss mer på de goda exemplen.

Hitta balansen

Många svenskar skulle må bra av att äta mer grönsaker, baljväxter som olika sorters bönor och ärtor, och osötat fullkornsbröd – allt med långsamma kolhydrater.

– Då får man ju mindre utrymme för mackorna, konstaterar Annika Rosengren.

Hon framhåller att man kan äta allt, men inte så mycket av vissa saker.

– Det handlar om att ha en balans.

De snabba kolhydraterna kan vara ungefär lika skadliga för kroppen som vissa typer av fett, eller till och med ännu sämre.

Micke Larsson/TT

En kategori av ämnen med flera undergrupper. Hit räknas både enkla sockerarter och kombinationer av sådana sockerarter, i form av polymerer och derivat.

Det mesta av allt organiskt material på jorden är kolhydrater.

Cellulosa, som är uppbyggt av sockerarten glukos, är en kolhydrat. Cellulosa är naturens viktigaste konstruktionsmaterial.

En annan vanlig kolhydrat är stärkelse, som bland annat finns i potatis.

Man skiljer mellan två sorters kolhydrater i kosten:

* Långsamma kolhydrater, som sakta bryts ner till socker i vår kropp. Finns bland annat i grönsaker, olika sorters bönor och ärtor, många rotfrukter, fullkornsprodukter och många frukter.

* Snabba kolhydrater, som kvickt bryts ner till socker i vår kropp. Finns bland annat i vitt bröd, ris, pasta och potatis. Man bör inte äta stora mängder av dessa livsmedel.

Källor: Sahlgrenska akademin och Nationalencyklopedin