Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) har som mål att inte flyga alls under valrörelsen. Arkivbild.
Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) har som mål att inte flyga alls under valrörelsen. Arkivbild.

Så reser partiledarna under valrörelsen

Att flyga eller inte flyga – de egna flygresorna har blivit en fråga inom politiken: Kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) tog tåget till filmfestivalen i Cannes. Hennes partiledare Gustav Fridolin har som mål att inte flyga alls under valrörelsen – precis som Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt.

ANNONS
|

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke är den senaste svenska toppolitikern som skyltar med att hon gärna använder tåg som transportmedel. I ett inlägg på Instagram står Bah Kuhnke på perrongen med packad väska, med bildtexten: "Detta har jag längtat efter och nu är det äntligen dags!."

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt försöker också han avstå flygresor under valrörelsen.

- Jag har minskat mitt flygande rejält och det är mitt mål att inte flyga alls under valrörelsen. Men ibland har det inte funnits några alternativ, som i vintras när jag skulle till Sundsvall och alla tåg var inställda. Då blir det flyg istället, säger han till TT.

ANNONS

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin säger till TT att han och språkrörskollegan Isabella Lövin ibland flyger till möten i deras ministerroller, men att planen är att endast åka tåg under valrörelsen.

- Miljöpartiets regler säger att man kan flyga om man sparar mer än tio timmar på det, säger Fridolin.

- Att åka tåg ger faktiskt mycket bättre möjligheter att jobba på resorna, men det är klart att den främsta anledningen är att vi vill driva valrörelse med så lite utsläpp som möjligt.

Flyga mindre men inte sluta helt

Alla partiledare har inte samma uttalade ambition, även om många försöker flyga mindre.

Socialdemokraternas partiledare, statsminister Stefan Löfven, väljer det som är mest praktiskt och det innebär att han både flyger och åker tåg under valrörelsen.

- Det är inte så att jag sitter och väljer: hur ska jag åka nu? När det ska göras en resa får jag se till hur mycket tid jag har och hur det ser ut säkerhetsmässigt, det är vad som avgör hur jag ska resa.

ANNONS

- Men jag åker gärna tåg, det tycker jag är trevligt.

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson väljer bort flyget om det finns bättre alternativ, enligt Moderaternas presschef Cherine Khalil.

"Eftersom Sverige är ett land med stora avstånd krävs det att vi använder oss av olika färdmedel. Oftast är det bil eller tåg och i vissa fall är det flyg. Vi försöker alltid tänka på om en flygresa är nödvändig utifrån tidsåtgång och tillgänglighet", skriver Khalil i ett mejl till TT.

Det som är mest praktiskt

För Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson blir det också det färdmedel som är mest tidseffektivt, vilket ofta innebär flyg.

"Dels går vi snart in i valrörelsens slutskede då stora sträckor ska täckas. Dels behöver jag kunna pendla regelbundet och effektivt mellan hemmet i Sölvesborg och Riksdagen i Stockholm, skriver han i ett mejl.

Även Liberalernas partiledare Jan Björklund försöker undvika flygresor om möjligt, enligt hans pressekreterare Adam Alfredsson.

"Vi reser med bil, tåg, lokaltrafik eller flyg beroende på var vi ska i landet. Vi flyger endast på längre sträckor eller när tidsvinsten är viktig. Vi behöver också ta hänsyn till säkerheten i samband med våra resor", skriver han i ett mejl.

ANNONS

Centerpartiets Annie Lööf väljer transportmedel både beroende på tidsåtgång, tillgänglighet och miljöpåverkan.

"Som parti klimatkompenserar vi för våra resor och då det finns möjlighet lägger vi också mot en extra kostnad till biobränsle. Det är för oss viktiga signaler om att vi tar den här frågan på allvar, säger Hannes Hervieu, pressekreterare hos Annie Lööf.

TT

Fakta om flygets utsläpp:…

De senaste siffrorna från visar att Växthusgasutsläppen låg på 53 miljoner ton år 2016. Inrikestransporter står för 32 procent av utsläppen och utav står flyget för runt 3,2 procent. Men eftersom det finns flera sätt att räkna på just flygets klimatpåverkan så nämns även högre siffror. Det beror på om man räknar klimatpåverkan på hög höjd eller inte.

Enligt Naturvårdsverket uppgick Svenska myndigheters utsläpp för resor och maskinanvändning till 380625 ton 2017, högre än året innan.

Den största delen av utsläppen kommer från användandet av maskiner, 60 procent. Därefter kommer flygresor som är över 50 mil långa, vilka står för 23 procent. Bilresor utgör 13 procent och tåg står för mindre än 1 procent, eller ungefär 1 ton koldioxid.

Källa: Naturvårdsverket

ANNONS