Ett ryskt jaktplan av typen SU 27 flög mycket nära ett svenskt signalspaningsflygplan, visar Försvarsmaktens foto.
Ett ryskt jaktplan av typen SU 27 flög mycket nära ett svenskt signalspaningsflygplan, visar Försvarsmaktens foto.

Hultqvist om rysk flygprovokation: "Farligt"

I början av veckan flög ett ryskt stridsflygplan mycket nära ett svenskt signalspaningsflygplan över Östersjön. "Provocerande och farligt", anser försvarsminister Peter Hultqvist (S).

ANNONS

Incidenten inträffade i tisdags i internationellt luftrum. Det ryska jaktplanet flög på ett avstånd av mindre än 20 meter, enligt Försvarsmakten.

Det svenska signalspaningsplanet var på ett vanligt uppdrag i Östersjön och befann sig mellan Gotland och Baltikum när ett ryskt SU 27-plan lyfte från Kaliningrad och flög i fatt det svenska planet, berättar flygstabschefen Anders Persson.

- Först passerade de framifrån och sedan kom de tillbaka och åkte ifatt och lade sig väldigt, väldigt nära, närmare än vad som brukar vara vanligt.

ANNONS

Ovanligt nära

På frågan om det troliga syftet med det ryska agerandet svarar överste Anders Persson:

- Det är troligtvis bara att de vill göra en uppvaktning, att genom ett offensivt uppträdande tala om att de inte tycker att vi ska vara där vi var.

Sådana ryska "uppvaktningar" är inte helt ovanliga, enligt Anders Persson, men den här gången var det ryska jaktplanet ovanligt nära.

- Man brukar inte närma sig med så hög fart som de gjorde framifrån och sedan svänga runt och sedan komma ifatt med överljudsfart.

Han bedömer att liknande händelser inträffar högst en gång per år och kallar händelsen anmärkningsvärd.

Ingen officiell protest

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att incidenten är allvarlig:

- Ryssarna vill markera dominans och närvaro. Men det finns ingen nödvändighet för dem att göra på det här sättet, det är enbart provocerande och farligt. Det finns ingenting som motiverar att de agerar så här mot våra flygplan.

ANNONS

Men händelsen kommer inte att leda till några diplomatiska markeringar från svensk sida, vilket tidigare gjorts då ryska plan kränkt svenskt luftrum.

- Vi nöjer oss med att offentliggöra händelsen och med en offentlig markering från min sida, säger Hultqvist.

"Vill markera"

Flygincidenterna med det ryska planet är en av flera på kort tid och tyder på att Ryssland i allt större utsträckning vill markera mot svenska och andra västliga länders spaningsverksamhet, anser Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet.

- Bakom detta kan man se ett förändrat insatsmönster för det ryska jaktflyget. En näraliggande tolkning är att man från rysk sida vill markera att man ogillar den här typen av verksamhet och vill försvåra för den spaningsverksamhet som bedrivs, säger han.

Kränkning i januari

I januari meddelade försvarsmakten att flera ryska stridsflygplan kränkt svenskt luftrum utanför Blekinge. Den gången rörde sig som att de ryska planen flugit in över svenskt territorium utan tillstånd, något som kallas brott mot tillträdesförordningen.

ANNONS

Dagen efter hävdade Ryssland att ett svenskt spaningsflyg närmat sig ryskt luftrum och att ett ryskt jaktplan mött upp på "säkert avstånd".

Anders Persson vill inte uttala sig om ett eventuellt samband mellan händelserna i januari och incidenten den här veckan.

- Men om man tittar på fem års sikt så ser man en viss ökad rörelse i Östersjön och ett mer nära uppträdande, både mot flygplan och mot våra gränser, konstaterar han.

TT

Fakta: Försvarsmaktens signalspaningsplan

Försvarsmaktens flygplan S 102 B har som främsta uppgift att bedriva flygburen signalspaning åt Försvarets Radioanstalt, FRA. All extra utrustning gör den nästan tre ton tyngre än standardversionen av Gulfstream G4 S. Med en maxhastighet på över 900 km/h fungerar de som mobila spaningscentraler som snabbt kan ta sig till intressanta bevakningsområden och snappa upp vital elektronisk information.

Det som S 102 B utför är inte kommunikationsspaning av meddelanden utan så kallad teknisk signalspaning. Det innebär att man spanar efter signaler från radar, navigeringsutrustning och vapensystem. Flygplanstypen S 102 B kallas ibland Korpen och Försvarsmaktens två exemplar är bägge stationerade på Malmen utanför Linköping. Deras verksamhet leds dock av Skaraborgs flygflottilj F7 i Såtenäs.

Källa: Flygvapnet

ANNONS