Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det var trångt och hett ombord på Öresundståget och högtalarsystemet var ur funktion, så passagerarna fick ingen information och valde att lämna det stillastående tåget. Nu ska rutinerna ses över. Arkivbild.

Rutiner ses över efter spontanevakuering

Informationen ombord på tågen vid tågstopp måste förbättras. Det är slutsatsen efter spontanevakueringen från ett Öresundståg utanför Hyllie station i Malmö.

Tåget blev strömlöst sent på torsdagseftermiddagen och även reservkraften slogs ut. Därför fungerade varken luftkonditionering eller högtalarsystem ombord. Det var dessutom så fullt av passagerare att tågvärdarna hade svårt att gå igenom hela tåget och informera muntligen, berättar Mikael Espling, affärschef för Öresundstågen på Skånetrafiken.

- Det är verkligen utmaningen, att se hur vi ska kunna sprida information bättre vid ett sådant här tillfälle, om det skulle upprepas igen, säger han till TT.

Rutinerna kommer nu att ses över, uppger han. Det passagerarna inte visste var att ett annat tåg inom kort skulle bogsera det strömlösa tåget in till stationen.

- Hade man väntat en liten stund till så hade det blivit bogserat in. Men får man inte ut den informationen så förstår jag att man blir frustrerad när det blir så varmt, säger Mikael Espling.

Beslut om evakuering ska fattas av Trafikverket i samråd med räddningstjänsten och trafikledningen. Espling ser stora risker med att passagerare självmant hoppar ur stillastående tåg.

- Det är farligt att gå ut på spårområdet. Det finns risk med strömmen och även om det kommer andra tåg på spåren intill.