Snöröjning i Västernorrland.
Snöröjning i Västernorrland.

Oro i norr för oplogade vägar

De första snövädren har slagit till. I norra Sverige finns oro för att mindre vägar blir utan snöröjning även i vinter, sedan Trafikverket skärpt kontrollen över sina entreprenörer med uppsagda avtal som följd.

ANNONS
|

Trafikverket, som ansvarar för riksvägarna, har sedan ett par år tillbaka infört gps på snöröjningsfordonen för att bättre kunna följa upp arbetet. Tidigare samordnade många entreprenörer plogningen av riksvägarna med enskilda vägar, något allt fler nu tackar nej till. Risken för förseningar på halkiga småvägar är nämligen stor, något som står entreprenören dyrt.

"En samhällsfara"

Riksdagsledamoten Helena Lindahl (C) krävde i fjol att regeringen agerar. Men problemet har inte lösts, anser hon och nämner som exempel att en entreprenör sagt upp avtalen med ett 70-tal vägföreningar i enbart Vilhelmina kommun. Och att hitta ersättare är inte enkelt för mindre vägföreningar.

ANNONS

- Det är fler och fler enskilda vägföreningar vars kontrakt med Trafikverkets underentreprenörer löper ut, och fler röster höjs. Man kan tycka att människor tar för givet att vägarna ska bli plogade. Människor ska till jobbet, hemtjänsten, ambulans och polis ska fram – det är en samhällsfara, säger hon.

Det hela är ett byråkratiskt problem, anser Lindahl:

- Är det så att man plogar allmän väg och det finns enskilda vägar däremellan är det inte stört omöjligt att ta dem också, det har fungerat förut.

Lindahl är också kritisk till att regeringen i maj 2018 gav Trafikverket i uppdrag att utvärdera snöröjningen, men enbart på de statliga vägarna och järnvägarna.

Bättre kontroll

Trafikverket är berett på en dialog men hänvisar till att snöröjningen av enskilda vägar är väghållarens ansvar.

- Problematiken är om man åker förbi en enskild väg. Det finns alltid en möjlighet att ta en dialog med den region vi har på Trafikverket för att se om man kan hitta en smartare lösning, säger Bengt Olsson, pressekreterare på Trafikverket.

ANNONS

Enligt verket har det tidigare hänt att underentreprenörer plogat även där de inte skulle.

- Trafikverket betalade för något som man inte begärt. Vi måste som skattefinansierad förvaltning noga följa upp vad vi får för pengarna, säger han.

Verket har haft informationsmöten med entreprenörer för att se om det finns några samarbetsmöjligheter inför vintern, men poängterar att man inte kan göra gemensamma upphandlingar.

- Det vi kan göra är att ställa upp om det uppstår någon form av samhällskris, om till exempel räddningstjänsten måste fram. Då kan vi göra en tilläggsbeställning som väghållaren får betala i efterhand, säger Bengt Olsson.

"Har tät dialog"

I samband med det uppdrag som regeringen gav Trafikverket i maj ingick att ta fram en handlingsplan med förslag på hur bristerna på de enskilda vägarna kan åtgärdas, meddelar Karin Boman Röding, pressekreterare hos infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

ANNONS

Trafikverket lade fram sin rapport i juni.

"Regeringen har också en tät dialog med Trafikverket för att skapa goda förutsättningar för att snöröjningen på enskilda vägar ska fungera mer effektivt", skriver hon i ett mejl till TT.

TT

Fakta: Snöröjning av vägarna

Trafikverket ansvarar för plogningen av det statliga vägnätet, ett arbete som läggs ut på entreprenörer. Övriga vägar sköts av kommunala eller enskilda väghållare.

Alla statliga vägar har en standardklass, som avgör hur snabbt de ska plogas. Högtrafikerade vägar prioriteras.

Entreprenörernas fordon är utrustade med gps-sändare som gör det möjligt att se var snöröjningsfordonet befinner sig eller var det varit. Trafikverket kontrollerar att snöröjningen startar i rätt tid, blir klar i rätt tid och att resultatet blir som avtalat.

Källa: Trafikverket

ANNONS