Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bärgningsfartyget Ugland står intill kajen i Hangö, Finland, 19 november 1994 efter att ha bärgat bogvisiret till passagerarfärjan M/S Estonia som förliste ute på Östersjön mellan finska Utö och estniska Dagö. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund / TT /

Nej till skadestånd för Estoniadrabbade

En fransk domstol säger nej till skadeståndskraven på de företag som byggde och inspekterade olycksfärjan M/S Estonia, uppger AFP.
852 personer omkom när passagerarfärjan förliste på Östersjön.

De svarande i det civilrättsliga målet är det franska klassningssällskapet Bureau Veritas, som certifierade Estonia, och det tyska varvet Jos L Meyer-Werft, som byggde henne. De båda företagen riskerade skadestånd i mångmiljonklassen.

Huvudförhandlingen hölls i april i franska Nanterre – 23 år efter att stämningsansökan lämnades in av advokaten Henning Witte. Drygt 1 000 anhöriga till offer i katastrofen stod bakom stämningsansökan. Sedan dess har många av dem som Witte företräder fallit bort, säger han.

Britta Kramsjö/TT

Fanny Hedenmo/TT

Estonia var en bil- och passagerarfärja som byggdes på det västtyska varvet Jos L Meyer-Werft i Papenburg och sjösattes 1980. Det hade då förvärvats av finländska Rederi AB Sally, och seglade i tio år på Östersjön under namnet Viking Sally. Vid tiden för sin sjösättning var färjan den största i sitt slag i trafiken mellan Sverige och Finland med sina 15 567 bruttoton. På färjan fanns 504 passagerarhytter, 1 186 bäddar och plats för 52 lastbilar och 460 personbilar.

Färjan genomgick flera ägarbyten innan hon köptes av Nordstrom & Thulin och började gå rutten Stockholm-Tallinn i ett samarbete med estniska Estline 1993. Hon fick då namnet M/S Estonia.

Källa: NE