Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En personer sitter vid dator och tittar ut genom ett fönster.
I studier där deltagarna själva ska försöka uppskatta hur mycket de sitter ner under dagen brukar personerna underskatta resultatet med tre timmar. Bild: Yasmina H/Unsplash

Myten: Stillasittande lika farligt som rökning

En spridd jämförelse är att det skulle vara lika farligt för hälsan sitta långa perioder som att röka. Ett besvärande besked för alla som tvingas sitta mycket på sina arbetsplatser. Men hur mycket sanning finns i det påståendet? Inte mycket, om man frågar experterna på området.

Påståendet har sitt ursprung i en överslagsberäkning två kanadensiska läkare gjorde för tjugo år sedan. Enligt deras analys innebar patienter som var fysiskt inaktiva i genomsnitt 300 dollar högre sjukvårdskostnader än fysiska aktiva personer. Rökare kostade i snitt fem gånger mer. Eftersom genomsnittsrökaren röker 16 cigaretter om dagen drogs slutsatsen att fysisk inaktivitet borde kosta ungefär lika mycket som tre cigaretter om dagen, vilket motsvarar ett paket i veckan.

Jämförelsen om att ett stillasittande liv skulle vara lika farligt för hälsan som att röka ett paket cigaretter i veckan har sedan spridit sig och fått fäste.

Elin Ekblom Bak är docent i idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan och är inriktad på folkhälsa och fysisk aktivitet. Hon tycker inte att jämförelsen mellan rökning och stillasittande fungerar.

– Det är helt olika saker som händer i kroppen. För varje cigarett ökar sambandet mellan rökning och ohälsa linjärt, men med sittande är det framförallt hos de som sitter väldigt mycket och inte tränar i övrigt som det sambandet syns. Så det är lite olyckligt att man har använt den jämförelsen. Men det är väl en slogan som har fastnat, säger Elin Ekblom Bak.

Sittandet är inget vi reflekterar över

En annan uppgift kring stillasittande som varierar kraftigt när det skrivs om hälsa är hur mycket vi egentligen sitter en vanlig dag. I en amerikansk studie där man har mätt aktiviteten hos tusentals personer med tillförlitliga metoder var genomsnittet bland vuxna människor att vara stilla mellan 55 procent och 75 procent av sin vakna tid.

Elin Ekblom Bak.
Elin Ekblom Bak är docent i idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan och är inriktad på folkhälsa och fysisk aktivitet Bild: Linus Hallgren

I studier där deltagarna själva ska försöka uppskatta hur mycket de sitter ner under dagen brukar personerna ofta underskatta resultatet.

– I våra studier har man underskattat sitt sittande med nästan tre timmar. Sittande är kanske inte något som du reflekterar över, ungefär som hur ofta du blinkar eller andas. Vi är bättre på att rapportera hur mycket vi tränar under veckan. Men att sitta och stå är något vi gör utan att tänka på det, säger Elin Ekblom Bak.

Räcker med promenad på lunchen

Den typen av sittande som kan vara negativt för hälsan är framförallt det som sker i längre perioder. Det vill säga när man inte reser sig och rör på sig med jämna mellanrum.

Det är dessutom hos de som i övrigt knappt rör på sig eller motionerar alls som hälsoriskerna framförallt finns.

– Det är inte varje minut sittande som är farligt och handlar inte om att du absolut inte får sitta still, säger Elin Ekblom Bak.

Den typen av sittande som kan vara negativt för hälsan är framförallt det som sker i längre perioder. Bild: Priscilla du Pree
Den typen av sittande som kan vara negativt för hälsan är framförallt det som sker i längre perioder. Bild: Priscilla du Pree

De som behöver sitta stilla i perioder under sin arbetsdag kan minska eventuella negativa effekter genom att ställa sig upp och aktivera sig ungefär en gång i halvtimmen. Det kan räcka med att gå iväg för att hämta något eller för att prata med en kollega.

Har man inte möjlighet till sådana avbrott, om man till exempel jobbar som yrkeschaufför eller i något annat yrke där stillasittandet måste ske längre och utan avbrott, då går mycket av hälsoriskerna att parera genom träning på fritiden.

– Kommer man upp i 40 minuter om dagen av pulshöjande aktivitet har sittandet väldigt låga risker. Det kanske är få som orkar träna så mycket varje dag. Men det behöver inte vara intervallpass på kvällen, utan till exempel en skön lunchpromenad.