- Mitt budskap till spelbolagen är att vi menar allvar med svensk lag. Jag kommer att säga till dem att jag gärna ser att de själva tar ett självregleringsansvar. Det finns ingen vettig person som kan säga att dagens marknadsföring av spel är måttfull, säger Ardalan Shekarabi (S).
Den nya spellagen trädde i kraft den 1 januari. För att verka i Sverige krävs nu en licens och genom licensen förbinder sig bolagen till vissa regler. Bland annat krävs att alla spelare registrerar sig, att bolagen ska verka för att förhindra spelmissbruk och att reklamen ska vara måttfull.
Förutom att se över innehållet i spelreklamen vill regeringen även diskutera volymen av reklam som produceras.
- Jag vill se en bransch som tar ansvar och sätter rimliga gränser. Händer inte det så utesluter jag inte att vi går fram med tvingande lagstiftning och ännu skarpare regler för marknadsföringen. Vi kommer att vidta åtgärder. Den här situationen som vi har med extremt aggressiv spelreklam kommer vi inte att tolerera, säger civilministern.