Trenden att välja alkoholfritt märks även inför nyår. Arkivbild.
Trenden att välja alkoholfritt märks även inför nyår. Arkivbild.

Många vill skåla in 2019 i alkoholfritt

När det är dags att skåla för det nya året är det många som har något alkoholfritt i glaset. Trenden med alkoholfria alternativ fortsätter att växa.

ANNONS
|

Under ett antal år har Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker ökat. Och försäljningen verkar inte vika inför nyår.

- Trenden är mycket alkoholfritt och det gäller såväl vin som öl. Försäljningen av våra drycker utan alkohol har gått starkt under lång tid och vi ser att de ökar ännu mer i år. säger Pär Lundström, chef på Systembolagets butik i Gränby i Uppsala, till Upsala Nya Tidning.

ANNONS

- Det kanske hänger samman med hälsotrenden och så är det nog många som vill njuta av goda drycker utan att bli berusade, tror Pär Lundström.

Stigande siffror

Mellan 2012 och 2016 ökade Systembolagets försäljning av alkoholfritt från 2,2 miljoner till 3,4 miljoner liter. Framför allt är det försäljningen av alkoholfri öl och cider/must som fördubblats under den tiden. Och utvecklingen har fortsatt i liknande takt, säger Elina Yli-Torvi till TT

Under tredje kvartalet 2018 ökade Systembolagets alkoholfria försäljning av alkoholfritt med nio procent jämfört med motsvarande kvartal året innan, visar färsk statistik på Systembolagets hemsida.

Tidigare ifrågasatt

Alkoholfritt har numera en given plats på en middagsbjudning, säger Elina Yli-Torvi.

- Tidigare kanske man blev ifrågasatt för att man stod där med ett glas läsk. I dag så förväntar man sig något likvärdigt alkoholfritt i glaset, fortsätter hon.

Elina Yli-Torvi pekar på olika orsaker bakom försäljningsökningen, bland annat att antalet alkoholfria artiklar i Systembolagets sortiment har ökat,

ANNONS

- Det handlar också om att man som konsument är mer medveten om vad man stoppar i sig och vad det innehåller. Man väljer drycker med omsorg och tanke på både kalorier och alkoholhalt, säger hon.

TT

ANNONS