Journalister, här samlade runt statsminister Stefan Löfven, tillskrivs större inflytande över samhällsdebatten än till och med politiker, enligt en samlad bild från de svarande i Förtroendebarometern från Medieakademin. Arkivbild.
Journalister, här samlade runt statsminister Stefan Löfven, tillskrivs större inflytande över samhällsdebatten än till och med politiker, enligt en samlad bild från de svarande i Förtroendebarometern från Medieakademin. Arkivbild.

Många tror att journalister har stor makt

Journalister har större inflytande i samhällsdebatten än politiker, enligt en samlad bild från de svarande i Medieakademins förtroendebarometer. Men det är en stor överskattning av journalisternas makt, enligt statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson.

ANNONS
|

I en ny del av den årliga Förtroendebarometern fick de 1200 svarande ta ställning till en fråga om olika gruppers inflytande på den svenska samhällsdebatten. Svaret blev lite överraskande för forskarna vid Göteborgs universitet.

Gruppen som tillskrivs störst inflytande är journalister. 75 procent av de svarande anser att journalister har ganska eller mycket stor påverkan på samhällsdebatten.

"Bara" 70 procent anser att politiker har stort inflytande. Trean på listan är företrädare för näringslivet, följda av forskare på fjärde plats.

Reagerar på andra

Men de svarande kan överdriva mediernas makt.

- Mycket av den dagordningsmakt journalistiken har är egentligen en chimär. Mycket av journalistiken handlar om att reagera på vad andra aktörer ställer till med, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap.

ANNONS

Samtidigt har vi sett en utveckling där vissa journalister syns mycket i massmedier och är personligt profilerade.

- Det är ju ett konkurrensmedel som medierna har, att marknadsföra enskilda journalister. Man ska följa journalister på sociala plattformar och så, säger Ekengren Oscarsson.

Politiserat synsätt

En mer politiserad syn på nyhetsbevakning spelar också in.

- Det är inte bara murveln som gör sitt jobb, "tredje statsmakten" och den agendan. Många opportunister tillskriver journalister andra agendor, att de skulle gå partipolitiska ärenden, säger Henrik Ekengren Oscarsson.

TT

Fakta: Politiskt inflytande

I Förtroendebarometerns webbintervjuer med 1200 personer ställdes i år denna fråga: "Enligt din mening/allmänt sett, vilket inflytande har följande grupper på den svenska samhällsdebatten?"

De svarande fick ge ett omdöme om åtta grupper. Andel svarande som anser att respektive grupp har ganska eller mycket stort inflytande (procent):

Journalister 75

Politiker 70

Företrädare för näringslivet 65

Forskare 58

Influencers 37

Fackliga företrädare 34

Statstjänstemän 33

Skådespelare 31

Förtroendebarometern görs årligen av Medieakademin i samarbete med Göteborgs universitet och Kantar Sifo.

Källa: Medieakademin

ANNONS