Slussenbygget i Stockholm planeras till stor del för cyklister och gångare – men hur blir det med snöröjningen och halkan?
Slussenbygget i Stockholm planeras till stor del för cyklister och gångare – men hur blir det med snöröjningen och halkan?

Landets gångbanor dåligt rustade för halka

Hala material och svårt att snöröja – trottoarer och gångbanor är dåligt utformade för att vi ska klara att stå på benen i is och snöslask. Kunskaperna är inte tillräckliga om hur man bäst undviker plågsamma och dyra halkolyckor.

ANNONS
|

Varje år skadas tusentals svenskar då de går på hala och isiga gångbanor. Ett jätteproblem, tycker Anna Niska, forskningsledare på Statens väg och trafikforskningsinstitut, och Anna Carlsson, projektledare och forskare i biomekanik och skadeprevention vid Chalmers.

Fotgängare är en lite bortglömd grupp bland trafikanterna – halkskadorna drabbar framför allt äldre och kvinnor, berättar de. Mycket av det arbete Trafikverket gjort för att minska trafikolyckor handlar om att minska skadorna till följd av motortrafik, men hittills har inte så mycket uppmärksamhet ägnats alla som går till fots.

Men det kommer bli ändring på det. Trafikverket har med gångtrafikanterna i sin nya strategi.

ANNONS

Flera hinder finns

Det finns nämligen en hel del att göra.

- Det finns olika typer av hinder för effektiv snöröjning. Till exempel trottoarkanter, smala passager och tvära svängar, säger Anna Niska.

Men det handlar också om material. Som det ser ut nu på många svenska gångbanor är det en blandning av asfalt, gatsten och olika sorters plattor.

- Blandningen av material gör det svårt att snöröja och det är stor variation när det gäller hur hala de är, säger Anna Niska.

Hal gatsten

Gatsten och hårda stenplattor brukar vara allra halast, berättar hon. Men det finns också andra halkfällor.

- Vägmarkeringar som de vita strecken på övergångsställen, gatubrunnar i metall och vissa andra typer av slätt, hårt material kan också vara särskilt hala.

ANNONS

Det kan vara svårt för snöplogar och maskiner att anpassa snöröjningen till olika material, och det är också svårt för den som går att veta var det är särskilt halkigt.

Vägarnas utformning har också betydelse.

- Det finns olika typer av hinder, som smala passager och tvära svängar. Då blir det också väldigt svårt med snöröjning.

Till exempel har man bestämt att det bara får vara en meter utan kantsten på gångbanor vid övergångsställen, för att synskadade ska kunna känna sig fram.

- Men det går inte att snöröja på en så smal passage med maskiner, säger Anna Niska.

Uppvärmda gator

Anna Carlsson tycker att vi borde fundera ordentligt över hur trafikmiljön ser ut. Ett exempel är just trottoarkanterna. Visst, de är antagligen bra för vattenavrinning och för synskadade, men kanske finns bättre lösningar.

- Jag har hittat artiklar som talar om att vi har haft trottoarkanter i 4000 år, redan i Pompeji. Men jag tycker att man ska fråga sig varför det ser ut som det gör och om det måste vara så, säger hon.

ANNONS

Anna Carlsson har också undersökt vad uppvärmda gator betyder genom att jämföra gator i flera olika svenska städer med och utan uppvärmning. Resultatet var mycket tydligt: på de gator som försetts med värmeslingor var minskningen av fallskador dramatisk.

Båda tycker att medvetenheten och kunskapen om hur man ska bygga för att förhindra halka för gångtrafikanter är för liten. Det har helt enkelt inte varit ett prioriterat forskningsområde.

- Tänk om vi kunde få föreläsa för arkitekter om just detta. Ofta är utseendet viktigare och kunskaperna om materialens halkegenskaper är låg, säger Anna Niska.

TT

Fakta: Strategi för minskad halka

Trafikverket har tagit fram en strategi för säkrare gångtrafik, "Gemensam inriktning för säker gångtrafik 1.0", där flera olika intressenter ska verka gemensamt, och riktar in sig på bland annat fallolyckor och halka.

Varje år skadas cirka 3500 gående allvarligt i fallolyckor i trafikmiljön, och det drabbar i hög grad kvinnor och äldre personer

Trafikverket nämner ett antal prioriterade insatsområden för just gångtrafikanter och halka, som säker utformning av gåendes infrastruktur, drift och underhåll samt säkra vinterskor och smarta skydd.

Källa: Trafikverket

ANNONS