Detur stoppar all verksamhet för 2022. Arkivbild.
Detur stoppar all verksamhet för 2022. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Konsumentverket: Många anmälningar mot Detur

Det kritiserade resebolaget Detur stoppar all verksamhet. Drabbade resenärer vänder sig nu till Konsumentverket – som har inlett ett tillsynsärende.

ANNONS
|

Natten mot fredagen meddelade Detur att återstoden av chartersäsongen 2022 ställs in med hänvisning till sviktande reseunderlag, inflation och flygbränslepriser.

Beskedet föregicks av stor turbulens med inställda resor och resenärer i turkiska Alanya som tvingats betala dubbelt för sina hotell. Detta sedan Detur, enligt hotellen, inte betalat för rummen.

På fredagen meddelade Konsumentverket att myndigheten inleder ett tillsynsärende mot bolaget.

"Vill kontrollera"

– Vi vill kontrollera hur de hanterar resenärerna som är på resmålet just nu. Vi vill också ta del av deras information till konsumenter för att kontrollera vad som framgår där och om det stämmer överens med lag, säger Maja Lindstrand, jurist vid Konsumentverket.

ANNONS

Många drabbade resenärer har de senaste dagarna vänt sig till Konsumentverket. Bara under fredagsförmiddagen inkom tio anmälningar mot bolaget till myndigheten.

Maja Lindstrand råder personer som har sin resa framför sig att "sitta lugnt i båten". Ställs en betald resa in så har man rätt till återbetalning av sina pengar inom 14 dagar.

Rätt till ersättning

– För den som är på resmålet så gäller i första hand att ta kontakt med Detur. Är det så att man blir tvungen att lägga ut extra pengar för hotell eller flyg hem så har man rätt till ersättning från Detur.

Vid en eventuell konkurs omfattas kunderna av den lagstadgade resegarantin som täcker kostnader som inte återbetalats.

– Då ska man vända sig till Kammarkollegiet med sin ansökan om ersättning.

I ett uttalande till SVT uppger Detur att uppgifterna om de obetalda hotellrummen i Turkiet är falska och att samtliga varit förbetalda.

TT har utan framgång sökt Detur.

ANNONS