Förutom Skebo är flera andra aktörer numera aktiva bostadsbyggare i Skellefteå.
Förutom Skebo är flera andra aktörer numera aktiva bostadsbyggare i Skellefteå. Bild: Henrik Montgomery/TT

"Industrihistoria som skrivs i Skellefteå"

Jättefabriken Northvolt ska leverera 2 500 direkta jobb till Skellefteå. Skolor och bostäder tillkommer i rask takt när kommunen försöker hänga med i utvecklingen.
– Det kommer att bli lite obekvämt att vara Skellefteåbo de kommande åren, säger kommundirektören.

ANNONS

Harriet Classon slår upp balkongdörren och kliver ut i förmiddagssolen. Fyra våningar nedanför henne glittrar Skellefteälven.

– Om man inte vill bo mitt i stan nu vet jag aldrig när man ska göra det, säger hon.

Ordföranden i det kommunala fastighetsbolaget Skebo i Skellefteå är på gott humör när hon visar runt i den halvfärdiga lägenheten i stadsdelen Strömsör. Här byggs 118 hyresrätter med inflyttning 2020, den i särklass största satsningen som fastighetsbolaget har gjort de senaste åren.

Harriet Classon pekar mot andra sidan älven, bortanför bron som leder över vattnet.

– Där tittar vi på att bygga ytterligare bostäder.

ANNONS

Ökar takten

Nybyggandet i staden stod länge stilla. Från mitten av 90-talet till 2012 byggdes i stort sett inga bostäder alls.

– Men nu har vi ökat på rejält. Sedan 2016 bygger vi runt 70 lägenheter per år. Snart kommer vi att behöva bygga minst 100 per år, säger hon.

Urbaniseringen märks även i Skellefteå, allt fler vill flytta in till stan och Skebo kände viss press över att "ta tag i det", som Harriet Classon uttrycker det.

Snart ökar trycket än mer. 2021 ska produktionen vid batterifabriken Northvolt, förlagd några minuters bilfärd utanför centrala Skellefteå, inledas. När fabriken väntas vara fullt utbyggd 2024 ska det finnas 2 500 anställda på plats i staden, som har runt 73 000 invånare.

– Northvolt gjorde att vi fick ta ännu snabbare steg framåt, det innebär att det blir otroligt mycket mer tryck. Fabriken är en del, men den tar också med sig annat, det händer så mycket runtomkring. Då inser vi att det behövs bostäder.

Entusiasmen i Skellefteå är stor. Kommundirektören Kristina Sundin Jonsson bubblar av den.

Under de tio minuter det tar att åka med bil från stadshuset till markberedningen för batterifabriken pekar hon ut nya bostadsområden, en ny skola och en ny idrottshall.

Inom kort ska fabriken börja ta form på riktigt – men där Northvolt ska stå, fabriken som ska konkurrera med jättarna i Asien och USA, finns just nu bara 50 hektar grus och sten. För ett år sedan fanns här runt 40 000 träd. De försvann på några veckor.

ANNONS

– Det fanns mycket skepticism innan finansieringen blev löst i juni, men min känsla har alltid varit att det kommer att bli av. Europa skulle få sin batterifabrik helt enkelt, säger Sundin Jonsson.

Att Northvolts val föll på Skellefteå till slut förklarar hon med den strategi som kommunen jobbat efter de senaste åren, "Skellefteå 2030".

– Vi såg en trend för knappt tio år sedan att befolkningsutvecklingen gick åt fel håll. Något behövdes göras.

Nytt självförtroende

Kommunen började jobba mer strategiskt kring etableringar tillsammans med näringslivet, och mer aktivt med att lyfta fram sina tillgångar, som energi, kyla och land, säger Kristina Sundin Jonsson.

– Vi fick ett helt annat självförtroende. Jag menar att Northvolt är ett resultat av det jobb som gjordes då. Hade det inte blivit Northvolt hade det blivit något annat.

Kompetensförsörjningen blir en av de stora utmaningarna. Arbetslösheten i Skellefteå ligger under rikssnittet. Fabriken behöver anställa lokalt, regionalt och nationellt, men framför allt internationellt. Kristina Sundin Jonsson pekar på hur det har gått till vid Northvolts utvecklingsanläggning i Västerås.

– De är väl runt 50 personer där nu, och jag tror att 40 av dem är från Japan och Sydkorea. Mycket av kompetensen finns i Asien, och det kommer att behövas personal därifrån, säger hon.

ANNONS

Förutom bostäder behövs nya skolor.

Där kommer Frederik Granström in i bilden. Han är rektor för Internationella Engelska skolan, som nu inleder verksamhet i Skellefteå.

"Det kan inte vänta"

Marken på skolgården är fortfarande uppbruten på sina håll, några glödlampor saknas här och där och högvis med böcker har ännu inte hittat sin plats, men snart öppnar dörrarna för de 240 elever som börjar på skolan till hösten.

– Vi har haft ett intresse för Skellefteå länge, och i samband med att det blev klart med Northvolt började kommunen prata om behovet av engelskspråkig skola. Efter det gick det väldigt snabbt. I diskussion med kommunen och Northvolt insåg vi att det måste ske nu. Det kan inte vänta, säger Granström.

– Förhoppningsvis kan vi också bidra till att underlätta rekryteringen för Northvolt.

På sikt vill man undersöka möjligheten att erbjuda en helt internationell läroplan, säger Frederik Granström.

– Vi har en tydlig vision om vad vi vill göra här. Vi vill vara en del av lösningen för Skellefteå.

Staden står inför en stor omställning. Det kommer att vara lite obekvämt för invånarna de kommande åren, säger Kristina Sundin Jonsson.

– Det kommer att byggas och det kommer att vara rörigt. Det lär säkert bli huggsexa om personal. Det finns alltid utmaningar och det kommer säkert att gå upp och ner under de här åren, det kommer att hända saker man inte hade förutsett, så är det.

ANNONS

– Men på sikt är det en fantastisk sak att få vara med om, det är på något vis industrihistoria som skrivs.

Marc Skogelin/TT

Ett av målen som kommunen satte upp med 'Skellefteå 2030' är att det ska finnas 80 000 invånare i staden 2030. 'Men som det ser ut nu kanske vi behöver sätta ett nytt mål', säger kommundirektören Kristina Sundin Jonsson.
Ett av målen som kommunen satte upp med "Skellefteå 2030" är att det ska finnas 80 000 invånare i staden 2030. "Men som det ser ut nu kanske vi behöver sätta ett nytt mål", säger kommundirektören Kristina Sundin Jonsson. Bild: Henrik Montgomery/TT
Nyfikna vill se området som är röjt för Northvolts planerade fabrik, några minuters bilväg öster om Skellefteå centrum.
Nyfikna vill se området som är röjt för Northvolts planerade fabrik, några minuters bilväg öster om Skellefteå centrum. Bild: Henrik Montgomery/TT
'Det kommer att bli en förändring. Men för att kunna klara framtiden och välfärden så är det här en fantastisk sak för en plats som Skellefteå', säger kommundirektören Kristina Sundin Jonsson om vad Northvolt kan innebära för staden.
"Det kommer att bli en förändring. Men för att kunna klara framtiden och välfärden så är det här en fantastisk sak för en plats som Skellefteå", säger kommundirektören Kristina Sundin Jonsson om vad Northvolt kan innebära för staden. Bild: Henrik Montgomery/TT
Till hösten inleder Internationella Engelska skolan skolverksamhet i Skellefteå. 'Etableringen av Northvolt gör att det kommer bli en lite större andel elever som är nya till det svenska språket', säger rektor Frederik Granström.
Till hösten inleder Internationella Engelska skolan skolverksamhet i Skellefteå. "Etableringen av Northvolt gör att det kommer bli en lite större andel elever som är nya till det svenska språket", säger rektor Frederik Granström. Bild: Henrik Montgomery/TT

Fakta: Northvolt Ett

Bolaget Northvolt grundades 2015, då med namnet SGF Energy.

2017 gavs beskedet att bolaget valt att förlägga en tänkbar fabrik i Skellefteå samt utvecklings- och testfabrik i Västerås. Fabriken i Skellefteå ges namnet Northvolt Ett.

I juni 2019 kom beskedet att Northvolt har gjort klart finansieringen av batterifabriken i Skellefteå. Beskedet innebar att man får in totalt en miljard dollar i eget kapital genom en rad olika tunga investerare.

Fram tills nu har markberedning pågått i Skellefteå. Byggandet av själva fabriken väntas börja i augusti. 2021 ska batterifabriken vara redo att inleda produktionen.

Förutom fabriken i Skellefteå ska ytterligare en fabrik byggas ihop med Volkswagen i Tyskland.

Totalt har bolaget en orderbok på 13 miljarder dollar.

Källa: Northvolt

ANNONS