Fyra av tio svenskar är oroliga för hur deras personliga information hanteras digitalt. Arkivbild.
Fyra av tio svenskar är oroliga för hur deras personliga information hanteras digitalt. Arkivbild.

Fortsatt oro för datainsamling – trots GDPR

Fyra av tio svenskar är oroliga för hur deras personliga information hanteras på nätet, visar en ny undersökning – en oro som hållit i sig sedan förra året, trots den nya dataskyddsförordningen, GDPR.

ANNONS
|

- Fler blir medvetna om i vilken utsträckning deras personliga information används, men samtidigt vet väldigt få hur den används. Det skapar oro, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence, som står bakom undersökningen.

Andelen svenskar som ser den ökade insamlingen av personlig digital information i samhället som negativt är också oförändrad sedan förra året. Men sedan 2015 har andelen fördubblats, från 30 procent till dagens 62 procent. Dessutom upplever 45 procent att de inte har något val när det gäller att dela med sig av sin personliga information digitalt.

ANNONS

- Det är ganska anmärkningsvärt. En tredjedel upplever dessutom att känslan av makt har minskat det senaste året. Summa summarum – många vill ha bättre och tydligare information, säger Lukas O Berg.

Det är vid användning av sociala medier som svensken känner störst oro för sin integritet digitalt, enligt undersökningen. 32 procent svarade det alternativet, 19 procent kände störst oro för sin integritet när de använde en sökmotor.

"En förtroendefråga"

Flera tar till olika åtgärder för sin oro. I undersökningen har var tredje person svarat att man under den senaste månaden tagit bort en app i sin telefon av integritetsskäl. Knappt en fjärdedel av de svarande har avbrutit ett köp av samma skäl under den senaste månaden.

TT: Är det ett problem att fler agerar på sin oro?

- Nej det är inte ett problem att agera, däremot är det ett problem när det finns ett missförtroende. Det drabbar de företag som vi svenskar använder oss av.

ANNONS

EU:s nya dataskyddsförordning GDPR har funnits i snart ett år. I undersökningen uppger 94 procent att de har god kännedom om förordningen. Men bara 17 procent känner sig mer trygga att dela information digitalt till följd av GDPR. Lukas O Berg förväntade sig en större förändring av den nya förordningen.

- Oron fortsätter att vara hög och GDPR har inte hjälpt jättemycket. Oron skulle kunna ha sjunkit mer.

"Skriker efter transparens"

Det som många svenskar efterfrågar är mer transparens och information om hur personliga uppgifter hanteras digitalt. Nära två tredjedelar av de svarande kan tänka sig att byta digital tjänst om den nya tjänsten är mer öppen med hur man använder den personliga informationen. Över 70 procent ser positivt på företag och organisationer som är öppna med eventuella dataläckor och andra problem som de kan drabbas av.

- Svenskarna skriker efter transparens. Jag tror inte det handlar om mer information utan tydligare information. Många företag har långa juridiska texter om användarvillkor, men det kan också finnas en poäng med att tala på sätt som gör att gemene man förstår, att sammanfatta hur man som företag samlar in och använder informationen. Nyckeln är kommunikation, säger O Berg och fortsätter:

ANNONS

- Att vara schysst med hur man hanterar personuppgifter, att man är öppen med hur man hanterar personlig information, jag tror att i längden kommer det finnas mycket att vinna för företag som tar det här på allvar.

Undersökningen har genomförts för femte året i rad av analys- och konsultföretaget Insight Intelligence, tillsammans med Cirio Advokatbyrå, Ports Group, Skatteverket och IAB Sverige.

TT

Fakta: Om undersökningen "Delade meningar 2019"

  • 42 procent av svenskarna är oroliga för att den personliga information som de delar med sig av används i syften som de inte är bekväma med. 2015 var samma andel 22 procent.
  • 45 procent upplever att de inte har något val när det kommer till att dela personlig information digitalt i sin vardag. Var tredje person upplever att valfriheten har minskat det senaste året.
  • Drygt hälften, 52 procent, av svenskarna anser att företag och organisationer är ganska eller mycket ansvarsfulla i sin hantering av privat information som de samlar in digitalt.
  • Skatteverket är den myndighet som flest, 75 procent, har förtroende för när det gäller hanteringen av personlig information digitalt. Även polisen hamnar högt upp, 65 procent säger sig ha digitalt förtroende för myndigheten. Arbetsförmedlingen har lägst förtroende, 25 procent, för sin hantering av personlig information digitalt.
  • Förutom ovanstående myndigheter fanns Valmyndigheten, Försäkringskassan, Statistiska centralbyrån, Kronofogdemyndigheten och Centrala studiestödsnämnden med som alternativ i undersökningen.
  • Unga har överlag större förtroende för de listade myndigheternas hantering av personlig information digitalt jämfört med äldre.
  • 57 procent ser negativt på att reklam anpassas till användaren och dess intressen baserat på användardata.
  • I undersökningen har 1000 svenskar mellan 16 och 70 år intervjuats under januari 2019 genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.

Källa: Insight Intelligence

ANNONS