Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Många biluthyrningssajter runt om i Europa brister i sin information, enligt Konsumentverket. Arkivbild.
Många biluthyrningssajter runt om i Europa brister i sin information, enligt Konsumentverket. Arkivbild. Bild: Beatrice Larco/AP/TT

EU: Många brister hos biluthyrare

Många biluthyrare runt om i Europa har stora brister i informationsgivningen på sina sajter, varnar Konsumentverket mitt i semestertiderna.

När EU-kommissionen granskade 78 europeiska sajter som förmedlar hyrbilar – till exempel flygbolag, resebyråer och andra, visade sig knappt hälften följde konsumentlagstiftningen. Det handlar om otillräcklig information om reklamationer, försäkringar och pris, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

En tredjedel brast i information om reklamationer, då det inte tydligt framgick om konsumenten ska reklamera till förmedlaren eller direkt till hyrbilsföretaget.

Nära hälften var otydliga om vad som ingick eller inte ingick i försäkringen. Det fanns även otydligheter kring priser, exempelvis vilka obligatoriska avgifter som finns.

Många semesterfirare hyr bil. Det är bra att veta om det är direkt av en hyrbilsfirma eller via exempelvis ett flygbolag eller bokningssajt. Det är viktigt om en reklamation behöver göras eller om en olycka eller något annat oväntat inträffar, påminner verket.

Fakta: Att tänka på vid hyra av bil:

Läs noggrant igenom hyrbilsavtalet innan du bokar

Jämför priser och villkor

Ingår fria mil eller begränsad körsträcka?

Vad ingår i försäkringen?

Hyr du av hyrbilsfirman direkt eller av en förmedlare av tjänsten?

Källa: Konsumentverket