Flera storstäder i världen planerar ett förbud mot dieselbilar. Arkivbild.
Flera storstäder i världen planerar ett förbud mot dieselbilar. Arkivbild.

Dieselbilen – från hyllad till utdömd

Ett ökat fokus på utsläppens hälsoeffekter och elbilarnas intåg gör att framtiden för dieselbilar ifrågasätts. I Stockholm diskuteras miljözoner för att minska utsläppen. Men det är i glesbygden som dieselbilarna är mest populära.

ANNONS
|

Storstäder som Madrid, Mexico City och Paris planerar ett förbud mot dieselbilar från 2025. I Oslo och Stuttgart har man redan infört tillfälliga förbud.

I Sverige bereds ett förslag om nya miljözoner som även omfattar personbilar för att begränsa de skadliga dieselutsläppen. I Stockholm kan miljözoner bli verklighet redan år 2020.

- Alla partier i kommunstyrelsen är överens, men vi vet inte exakt hur vi ska utforma det. Det viktiga är att vi får ordning på luften i Stockholm, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

ANNONS

Enligt en mätning gjord av Aftonbladet/Inizio är fyra av tio svenskar positiva till ett förbud mot dieselbilar i svenska storstäder. Samtidigt är lika många emot ett förbud.

"Naturlig utveckling"

Det har börjat talas om att dieselbilen går mot sin död.

Det är en naturlig del av utvecklingen, anser fordonsforskaren Mikael Wickelgren vid Högskolan i Skövde. I sinom tid kommer förbränningsmotorer som drivs av bensin och diesel att fasas ut, enligt honom.

- När man talar om dieseldöden är det första steget i utfasningen av förbränningsmotorerna, säger han.

Boomen för dieselbilen kom när ett ökat fokus på bilarnas koldioxidutsläpp satte ljus på fördelarna med dieselmotorer.

- Fokuserar man enbart på koldioxidutsläpp har de ett litet övertag. Koldioxidutsläpp har en väldigt tydlig koppling till hur mycket bränsle som förbrukas och förbränns. Dieselbilarna förbränner bränslet effektivare, säger Mikael Wickelgren.

Negativa hälsoeffekter

Men den så kallade "dieselgate", då ett omfattande fusk med uppgifterna om utsläppen från bilar inom Volkswagen-koncernen uppdagades, skiftade fokus till att handla om andra utsläpp än koldioxid och till kväveoxider i synnerhet.

ANNONS

- När man tittar på vad dieslar släpper ut utöver koldioxid hamnar de snabbt i strykklass. De släpper ut en massa hälsoskadliga restprodukter i luften. I stadsmiljö blir det särskilt besvärligt, säger Mikael Wickelgren.

Bilförsäljningen i Sverige ökar men andelen dieselbilar av de nyregistrerade bilarna minskar.

Vid halvårsskiftet var dieselandelen 52,4 procent jämfört med 54,4 procent vid samma tidpunkt i fjol, enligt Bil Sweden, branschorganisation för tillverkare och importörer av bilar.

- Det är fullt naturligt att dieselandelen går ner när man byter till elektrifierade bilar, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Populärt i norr

Han hör dock till dem som inte tror att dieseln kommer att dö och hänvisar till exempelvis miljövänligare varianter av diesel gjord på tallolja.

Statistiken visar att det är i de nordligaste länen andelen dieselbilar är högst.

I Jämtlands län var närmare 70 procent av de nyregistrerade bilarna mellan januari och maj dieselbilar. I Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten var andelen 60 procent.

ANNONS

- Norr om Gävle är efterfrågan på dieselbilar fortsatt hög, säger Bertil Moldén.

Inställningen till de nya miljözonerna är positiva på många håll, men några planer på att faktisk införa dem finns än så länge inte i kommuner som Luleå, Umeå och Östersund.

- Det är ingen fråga vi diskuterar just nu. Det handlar om luftkvalitet och vi har inget sådant område där luftkvaliteten är så dålig, säger Karin Thomasson (MP), kommunalråd i Östersund, och fortsätter:

- Vi arbetar på andra sätt för att minska biltrafiken generellt.

TT

Fakta: Miljözoner

I dag kan trafik med tunga fordon som inte uppfyller vissa utsläppskrav begränsas i miljözoner. Det är upp till kommunerna att reglera var och när bestämmelserna om miljözoner ska gälla.

Bestämmelserna om miljözoner kan i framtiden utökas till att gälla fler fordon, även personbilar.

Transportstyrelsen har föreslagit två nya typer av miljözoner med syfte att förbättra luftkvaliteten i tätorter:

Miljözon 2: Omfattar personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. För att ett dieselfordon ska få köras i denna zon krävs att det uppfyller kraven för "Euro 6". För fordon som drivs på bensin, etanol eller gas gäller kraven för "Euro 5".

Miljözon 3: Omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass 1, lätta och tunga lastbilar och bussar. I denna zon får lätta fordon som drivs av el eller vätgas köras. För tunga fordon gäller att de ska vara el- eller vätgasdrivna, alternativt elhybrider som uppfyller kraven för "Euro 6".

Ärendet ligger nu hos näringsdepartementet.

Källa: Transportstyrelsen

Fakta: VW:s utsläppsbluff

Skandalen runt Volkswagen uppdagades 2015 när USA:s miljömyndighet upptäckte att bolaget manipulerat programvaran i flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha "känt av" när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.

Utsläppen ska ha varit upp till 40 gånger mer än vad som tillåts – vilket innebär stora bidrag till de luftföroreningar i städer som kräver många människoliv varje år.

Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, men det uppdagades ganska snabbt att så var fallet.

ANNONS