Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bilbränder släcktes på 20 platser i Göteborg under en och samma kväll i augusti 2018. Sådana typer av händelser får numera stor spridning i utländska medier, säger Paul Rapacioli, grundare av tidningen The Local som distribuerar svenska nyheter på engelska. Arkivbild.

Bilden som sprids av Sverige – ett slagfält

Är Malmö våldtäkternas huvudstad i Europa? Det frågar sig brittiska BBC. Bilden av Sverige har förändrats och plötsligt rapporterar utländska medier om hur det brinner i Bullerbyn.

Bilden av Sverige i utländska medier har förändrats radikalt, hävdar Colliver, som arbetar som analytiker på ISD. Tankesmedjan granskar informationsspridning i samband med val och enligt henne pågår en omfattande smutskastningskampanj.

- Första gången som vi lade märke till det var under det tyska valet i fjol då vilseledande eller falska berättelser om Sverige användes till stöd för högerextrema, säger Colliver.

- Det mesta handlade om migration, att det i Sverige finns no-go-zoner och sharialagar.

Numera stöter ISD kontinuerligt på berättelsen om Sverige och hur den används som argument mot invandring i både Europa och USA.

- Man försöker att riva ner bilden av Sverige som en liberal utopi och ersätta den med bilden av en instabil stat – översvämmad av invandrare som islamiserar landet.

Används i argument mot invandring

Paul Rapacioli är grundare av The Local som producerar svenska nyheter på engelska. Webbtidningens artiklar plockas ofta upp av internationella nyhetsmedier, men för några år sedan började fler sorters mediesajter att intressera sig.

- Vi pratar om Fox News, Daily Mail och så vidare som verkade ha en annan agenda, och som använde våra texter i ett helt annat syfte, säger Rapacioli.

Våldtäkter, skottlossningar och bilbränder fick plötsligt stor spridning – och att det inträffade i Sverige verkade vara särskilt intressant. The Local driver flera motsvarande webbtidningar i nio andra europeiska länder, men texterna därifrån plockades inte upp på samma sätt.

- På amerikanska Breitbart var det nästan tio gånger fler artiklar om Sverige än om Danmark, säger Rapacioli.

"Pågår ett värderingskrig"

Rapacioli menar att det pågår ett värderingskrig där Sverige – känt för sin öppenhet, feminism och tolerans – är det perfekta målet. Att ljuga och eller vrida på sanningen är dessutom ganska enkelt då kunskapen om Sverige internationellt är relativt knapp.

- Vill man bevisa att progressiva värderingar inte fungerar, då måste man kunna visa att Sverige går åt helvete. Sverige är fanbärare och alla vet att om man fäller fanbäraren så vinner man halva kriget.

När Rapacioli försökte uppmärksamma desinformationsspridningen av Sverige var det inte många som lyssnade – först när Donald Trump nämnde Sverige som ett skräckexempel i ett tal i februari 2017 kom det till svenskarnas kännedom, hävdar han.

Nuförtiden sprids bilden av Sverige som ett slagfält inte bara i så kallade alternativa medier. I BBC:s nyhetsprogram Newsnight intervjuas den före detta och högerextreme Ukip-ledaren Nigel Farage om hur Malmö blivit våldtäkternas huvudstad i Europa.

The New York Times konstaterar i en längre opinionstext strax innan det svenska valet att Sverigedemokraternas framgång orsakats av politikernas oförmåga att inse den påstådda massinvandringens konsekvenser.

"Rinkeby-Tensta är en farlig plats, 16 personer dödades där 2016", skriver skribenten och tillägger att cirka 90 procent av invånarna i stadsdelen har utländsk bakgrund.

- Det var så överdrivet. På ett sätt är det sant, men det är mycket mer komplicerat än så. Det visar att budskapet verkligen nått de traditionella medierna, säger Rapacioli.

Ryssland driver på

Men vilka är det då som sprider bilden? Under det tyska valet kunde många artiklar härledas till den statliga ryska propagandakanalen Sputnik Deutschland, förklarar Colliver på ISD.

Kreml-finansierade Sputnik och Russia Today på engelska, franska och tyska låg också bakom många av de artiklar som ISD spårade på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i samband med det svenska valet. De tillsammans med de så kallade alt-right-rörelserna, olika grupperingar på den extrema högerkanten, i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Polen och Ungern.

- Jag tror att det finns två syften. Dels så finns ett inhemskt intresse i Ryssland av att beskriva det västerländska samhället som svagt eftersom det gör att det ryska ser bättre ut, säger Colliver.

- Dels så vill man spä på och förstärka de nuvarande sprickorna i Europa som underminerar den sociala samhörigheten till deras fördel.

"Inte en universell bild"

Även Colliver blev förvånad över de utländska mediernas bevakning av det svenska valet som hon menar var överdriven och förenklad. Det, å andra sidan, är en del av journalistikens natur.

- Men när det gäller alt-right-rörelsen och Kreml så handlar det helt klart inte bara om att man vill ha en historia att berätta. Deras huvudsakliga syfte är att förändra människors syn på Sverige.

Hon tror att smutskastningskampanjen av Sverige i vissa medier kommer att fortsätta nå ny publik, men att de flesta nog ännu inte blivit exponerade, varför bilden av Sverige som en liberal progressiv demokrati ändå är relativt stabil.

Det bekräftas av Jacob Stenberg, analytiker på Svenska institutet.

- Man kan absolut säga att mediebilden har förändrats, men mediebilden är inte en universell bild och motsvarar inte allmänhetens uppfattningar i stort, säger han.

- Även om traditionella medier tar upp det här med migration i högre utsträckning, så är det bara en del av ett väldigt stort informationsbrus.