Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I flera fall har nu de uppmätta lufthalterna av svaveldioxid halverats. Arkivbild.

Analys: Bättre luft i kustnära miljöer

Luften har blivit bättre i kustnära miljöer sedan svaveldirektivet skärptes den 1 januari 2015. Detta både i Nordeuropa och i Nordamerika, visar Trafikanalys nya utvärdering, skriver Sjöfartstidningen.

I flera fall har nu de uppmätta lufthalterna av svaveldioxid halverats. Samtidigt som lufthalter av sulfat och PM2.5 har sjunkit med tiotals procent.

De nya EU-direktiven innebär att den maximala tillåtna svavelhalten i fartygsbränsle sänktes från 1,0 till 0,1 viktprocent för sjötrafik. Reglerna omfattar Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen.

När direktivet infördes fanns det en oro för att transportörer och näringsliv skulle påverkas negativt, men enligt Trafikanalys har det hittills i det stora hela inte blivit så.

Kostnaden för Sverige uppskattas till 1,4–1,8 miljarder kronor 2015, där 200–600 miljoner kronor rör ökade kostnader för skogs- och metallindustri i och med direktivet.