Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) på en presskonferens om planer på en ny Öresundsförbindelse.
Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) på en presskonferens om planer på en ny Öresundsförbindelse.

Ännu ett regionalt steg för Öresundsmetro

Varannan minut är hoppet att en Öresundsmetro ska rulla mellan Malmö och Köpenhamn om 17 år. Prislappen väntas landa på minst 40 miljarder kronor. Men metron har inte högsta nationella prioritet i vare sig Sverige eller Danmark. Inte än i alla fall.

ANNONS
|

- Det som gläder mig är att vi har en samsyn inom regionen om att förbindelsen behövs, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Överborgmästaren på andra sidan sundet har inte heller en regering som prioriterar infrastrukturprojektet, ytterligare en förbindelse mellan grannländerna, allra högst.

- Men det avvisas inte att det är ett projekt som ska lösas på lite längre sikt, säger Frank Jensen (S) och förklarar att det just nu finns så många andra viktiga infrastrukturprojekt för Köpenhamn och att metron inte behöver prioriteras just nu.

ANNONS

Att skapa en större arbetsmarknad genom nästan halverad restid är målet för kommuntopparna. Tyskland kommer närmare Skandinavien när Fehmarn Bält-förbindelsen är klar. Rörligheten och godstrafiken väntas öka, och människors rörlighet likaså.

Som en skärgård

När godstrafiken ökar behöver vissa persontåg tas bort från Öresundsbron för att ge plats åt flera godståg. För att säkra persontrafiken fortsätter kommunerna att sätta en metro högt upp på sina önskelistor.

- Tanken är att våra städer ska växa så tajt samman att vi inte upplever vattnet som en barriär, utan snarare som en skärgård, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Arbetet med att förverkliga metron, en tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö, har pågått länge. Och nu tas ytterligare steg, förklarar Frank Jensen (S). Ett metroråd för samarbete mellan projektets parter, universitet och näringsliv bildas.

- Att gå från vision till där vi är i dag har tagit lite tid. Vi har jobbat intensivt med det. Och nu går det från att vara en vision till att kunna bli en realitet, säger Jensen.

ANNONS

Prislappen: Drygt 40 miljarder kronor.

Biljettintäkter från passagerare föreslås finansiera en stor del av metrobygget – ungefär två tredjedelar av byggkostnaden. Möjlig EU-finansiering och överskott från broavgifterna, när Öresundsbron är återbetald, ser Jensen och Stjernfeldt Jammeh som ytterligare möjligheter att betala miljardnotan.

Samsyn om prognos

År 2035 hoppas de att metron rullar mellan Köpenhamn H och Malmö C. Nu jobbar de för att få med sig sina respektive regeringar på projektet.

- Vi har under en lång rad år, från våra respektive håll, lyft att man behöver en samsyn mellan den danska och svenska staten om hur man tittar på prognoser och bedömer utvecklingen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Öresundmetron har än så länge inte största prioritet i något av länderna.

- Men från skånsk sida har vi de senaste åren lyckats enas om en prioriteringsordning i den nationella infrastrukturförhandlingen. Som första prio ligger nu en utbyggnad av stambanan, för att bygga bort flaskhalsar.

ANNONS

- Och sedan kommer det att blir väldigt uppenbart att det är en flaskhals, en sårbar länk som behöver förstärkas. Jag hyser gott hopp om att det här kan förverkligas, säger Stjernfeldt Jammeh.

TT

Fakta: Öresundsmetron

Tanken är att en Öresundsmetro ska avgå varannan minut mellan Malmö C och Köpenhamn H.

Restid: 23 min, jämfört med en restid på ungefär 35–40 min för Öresundståget på sträckan Malmö C-Köpenhamn i dag.

Byggkostnad: Cirka 4 miljarder euro, drygt 40 miljarder kronor, inklusive ett så kallat risktillägg på 50 procent.

Finansiering: Intäkter från biljetter, möjlig EU-finansiering och överskott från Öresundsbron när den förbindelsen är återbetald.

Källa: Malmö stad

ANNONS