Snåla kvoter trots kampanjerna

Dubbel surf! Datakamp! Efter flera års nedskärningar har telebolagen börjat locka mobilsurfarna med ökade mängder datatrafik. Men kvoterna är fortfarande snåla, säger experter.

ANNONS
|

De senaste åren har mobilnätet blivit allt bättre. Att titta på tv eller Youtube och använda andra datahungriga tjänster via mobil uppkoppling har blivit vardagsmat. Trafiken har exploderat och mobilen har blivit den mest använda skärmen för många svenskar.

Samtidigt har telebolagen skurit ner surfkvoterna, alltså den mängd datatrafik som ingår i abonnemanget varje månad. För några år sedan var det vanligt med fri surf, nu är det helt borta.

I fjol var 10 GB den största surfkvoten för privatpersoner hos Sveriges största teleoperatör, Telia. Det är en mängd som lätt förbrukas på några långfilmer. Resultat: många kunder slog i taket och fick antingen betala extra eller vänta till nästa månad med att surfa som vanligt. Det gällde både mobilanvändare och dem som hade mobilt bredband till datorn eller surfplattan.

ANNONS

Bolagen hävdade att det helt enkelt var för dyrt att låta kunderna surfa mer. I bakgrunden fanns en annan utveckling: svenskarna ringer allt färre vanliga telefonsamtal så de intäkterna minskar.

–Tidigare tog operatörerna in pengar på röstsamtalen, de var en kassako. Nu har man flyttat kostnaderna och tar in pengar på datatrafiken, konstaterar Anna Montelius som är sakkunnig i konsumenträtt på Post- och telestyrelsen.

För ett par månader sedan bröts trenden. Då gick Tele 2 ut och lockade kunderna med ökade surfkvoter. Konkurrenterna följde efter mer eller mindre motvilligt – Telenor har dubbel surf till 22 april, Telia införde en tillfällig ökning som nu har förlängts till sista maj.

Bolagen vill ogärna prata om hur det blir framöver.

–Generellt sett vill kunderna ha större surfkvoter. Därmed inte sagt att det kommer att se ut så här över tid, säger Nicholas Rundbom, pressansvarig på Telia.

Om ni går tillbaka till de gamla villkoren är den största kvoten 10 GB. Är det generöst i dagens läge?

–Det är lätt att man snöar in på vem som har störst datamängd. För kunderna är bra täckning ett viktigare behov, säger Rundbom.

Telebolaget Tre erbjöd dubbel surf ett tag men slutade med det.

ANNONS

–Det var en tidsbegränsad kampanj. Just nu har vi en återvinningskampanj i stället, säger presschefen Kamran Alemdar.

Behöver inte kunderna inte mer surf?

–Det finns olika sätt att prissätta. Vi tycker att vi har generösa erbjudanden på abonnemang och mobil ihop. Vill man bara ha abonnemang har vårt dotterbolag Hallon konkurrenskraftiga priser, säger Alemdar.

Generellt har priserna gått ner något sedan vi synade marknaden senast, i september 2013. Då kunde kostnaden för en gigabyte datatrafik vara så hög som 50 kronor. Nu är det högsta jämförpriset i vår granskning 33 kronor.

Men det är fortfarande mycket stor skillnad på jämförpriserna. Ett mellanstort mobilt bredbandsavtal (15-20 GB) kostar i dag 7:45 kr per GB hos Tele 2, 13:27 per GB hos Tre samt 14:95 per GB hos Telia och Telenor. De två sistnämnda är alltså dubbelt så dyra som den billigaste konkurrenten. Prisbilden är ungefär likadan för större avtal.

–Konkurrensen fungerar inte. Om priset på mjölk hade skiftat mellan 10 och 100 kronor litern, då hade alla köpt den billigaste, säger Rickard Dahlstrand, projektledare på Bredbandskollen.

Varför fungerar den inte?

–Datamängder är något abstrakt för många användare. Man förstår inte vad man får för pengarna.

ANNONS

Hur ser du på den senaste tidens kampanjer?

–Man får surfa lite mer för samma pengar. Fortfarande är det trafiktak som gör abonnemanget oanvändbart för vissa tjänster. Om du ser mycket på tv krävs betydligt högre datatak, 100-200 gigabyte. Situationen är i stort sett oförändrad även om det verkar som de är givmilda. Mobilt bredband är inte en fullvärdig bredbandstjänst.

Men det har ändå blivit konkurrens om datamängderna.

–Jag tror att operatörerna är oroliga. De ser vad de andra gör, de är rädda att tappa kunder. Det är lite märkligt att man höjer taken tillfälligt, säger Dahlstrand.

Till sist: Om du betalar för en stor mängd datatrafik gäller det också att du använder den varje månad. Du får inte spara din outnyttjade kvot till nästa månad, utan den fryser inne. I höstas beslutade den amerikanska operatören T-mobile att låta kunderna spara surfen. De svenska bolagen har inte följt efter.

–Vi har en tjänst och en affärsmodell som fungerar på det sättet. Skulle man frångå den är det svårt att säga vad som händer med priset, säger Nicholas Rundbom på Telia.

ANNONS
ANNONS