Så dyr är ­butikens extra försäkring

En produktförsäkring kan betyda ytterligare en tusenlapp på det redan höga priset. Frågan är om det är värt den extra kostnaden.

ANNONS
|

Beslutet ska fattas med en gång. Man står där med årets stora inköp i elektronikbutiken, och frågan kommer lika säkert som amen i kyrkan: Du ska väl ha en försäkring också...?

Säljaren har redan fingrarna på datortangenterna, och det är nu eller aldrig. Tar man inte den förbenade försäkringen, går väl displayen sönder på vägen ut...

–Läs den finstilta informationen i försäkringsvillkoren, innan du bestämmer dig. Då kan du se om du verkligen behöver en extra försäkring, förmanar Joel Westerlund, jurist på Konsumentverket.

Om det är svårt att få till en noggrann läsning vid inköpet, kan du utnyttja butikernas öppet köp-regler, fortsätter han. Då går det att ta hem villkoren, läsa dem ordentligt, och fatta ett genomtänkt beslut.

ANNONS

–95 procent av den svenska befolkningen har en hemförsäkring, och den ger ett bra grundskydd för allt lösöre i hemmet, menar han.

Såväl Mediamarkt, Elgiganten som Siba erbjuder öppet köp i 30 dagar, vilket också omfattar försäkringen. Ångrar du köpet av produktförsäkringen, är det bara att kontakta försäkringsbolaget och säga upp den. Då ska du få pengarna tillbaka direkt.

Däremot går det inte att göra tvärtom, och köpa en försäkring till varan i efterhand.

–Nej, vi vet ju inte vad som händer efter att datorn eller telefonen lämnat butiken. Så det går faktisk inte, säger killen i Mediamarkts kundtjänst.

Varje år säljs omkring 3,5 miljoner produktförsäkringar i Norden, och för elektronikkedjorna är försäkringarna en lönsam affär.

Men hur är det för konsumenten? Är försäkringen så bra som försäljaren i butiken vill påskina? Eller blir jag pålurad en kostnad, som jag aldrig kommer att få någon glädje av? Tyvärr finns det inte något enkelt svar.

Nackdelen med en produktförsäkring är att den enbart gäller prylen den är kopplad till, vilket gör att den blir dyr. Den som försäkrar alla sina elektroniska prylar, som i konsumentredaktionens exempel – dator, surfplatta, mobiltelefon och tv – betalar närmare 3000 kronor för försäkringsskyddet. Priset kan jämföras med en hemförsäkring för 1700 kronor, som täcker lösöret i hemmet.

ANNONS

Å andra sidan slipper du åldersavdrag och självrisk med en produktförsäkring, i de flesta fall, och får ut en ny pryl om olyckan är framme.

–Konsumentverket brukar inte råda konsumenterna att göra det ena eller andra, men det är bra att känna till vilket skydd som redan finns, tycker Joel Westerlund.

Han syftar på konsumentköplagen, som ger dig rätt att reklamera en vara i tre år, om produkten skulle gå sönder av sig själv. Dessutom har elektronikbranschen en förlängd garantitid på ett år, vilket betyder att det, under garantitiden, är upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början.

Din hemförsäkring gäller också vid stöld och förlust, vilket produktförsäkringen sällan gör. Men det är viktigt att du har ett allrisktillägg i försäkringen. I Länsförsäkringars hemförsäkring till exempel, ingår dock ”drulleskyddet” automatiskt.

– Dessutom går det att lägga till en elektronikförsäkring till din hemförsäkring, vilket ungefär motsvarar en produktförsäkring. Men den gäller alla prylar i hemmet, säger Gustav Jonsson på Konsumenternas Försäkringsbyrå i Stockholm.

Produktförsäkring

Ingen, eller lägre, självrisk vid skada. Ingen värdeminskning, du ersätts med en produkt i samma prisklass.

Är knuten till en enda produkt. Gäller oftast inte stöld.

Du får ut din ersättning i form av en likvärdig vara.

Hemförsäkring med allrisk

Gäller alla i hushållet, plus allt lösöre i bostaden.

Gäller stöld och förlust

Högre självrisk. Gör åldersavdrag, ju äldre produkten är desto mindre blir ersättningen.

Du får ut din ersättning i pengar.

Om försäkringen inte gäller

Visar det sig att felet på din elektroniska pryl inte går på försäkringen, tar företagen ut en så kallad undersökningsavgift – för att de har undersökt felet. Priset varierar, oftast, beroende på vad det är för grej som gått sönder, men räkna med omkring 500 kronor.

Bra att veta

Branschbestämmelserna ger dig som konsument ett års garanti, vilket är en utökad rätt gentemot Konsumentköplagen.

För ursprungliga fel har du reklamationsrätt i tre år från inköpet. Bevisbördan vid reklamation, för att felet ska ha funnits i produkten redan vid köpet, övergår till konsument efter garantitiden.

ANNONS