Ny plan mot tele- skojare

Nu ska de stora telebolagen ingripa mot små oseriösa operatörer. Det hoppas i varje fall Post- och telestyrelsen, PTS.

ANNONS
|

Skrupelfria företag som pådyvlar kunder avtal de egentligen inte vill ha är ett av de största problemen på telemarknaden. Ojusta säljmetoder toppar sedan länge PTS lista över klagomål från allmänheten. Många av de drabbade är gamla människor som har svårt att stå emot påstridiga försäljare. Konsumentredaktionen har rapporterat om en rad sådana företag: Telephon Sverige, Telekraft, Svea Telecom och Swedfone är några exempel.

I går presenterade PTS tillsammans med sex stora telebolag en handlingsplan mot denna typ av verksamhet. Den går ut på att de stora företagen, som hyr ut utrymme i sina nät till mindre aktörer, ska hålla ett öga på sina hyresgäster och ingripa om de bär sig illa åt.

ANNONS

Företrädare för PTS är optimistiska.

– Det här täpper till de sista hålen för oseriösa aktörer. Uppförandereglerna ska gälla alla och inte bara de stora företagen, säger avdelningschefen Sara Andersson.

Är det säkert? I handlingsplanen står det att de nätägande bolagen ska ”ta en diskussion” med firmor som får mycket anmälningar.

–Det är en bra fråga. Vi hoppas att diskussionerna ska leda till att man skärper sig. Skulle det inte räcka får vi överväga ny lagstiftning, svarar Sara Andersson.

På sikt kan det bli så att oseriösa bolag helt enkelt slängs ut från telenäten.

– I dag har vi ingen avtalsrättslig grund för att säga upp avtal. Men det är vår ambition att denna möjlighet skrivs in i framtida avtal, säger Mats Lundqvist, affärsområdeschef på Telenor, till SVT.

De bolag som fick flest klagomål på otillbörlig marknadsföring hos PTS i fjol var Gothia telecom (som tidigare hette Sveanordic telecom), 0700 Ltd och Swedfone.

ANNONS