Klarade krisen. Varbergs GK var riktigt illa ute för några år sedan men klubben lyckades rädda ekonomin. Från vänster i bild Rolf Steen, Jasmine Rawsthorne och Rolf Isaksson.
Klarade krisen. Varbergs GK var riktigt illa ute för några år sedan men klubben lyckades rädda ekonomin. Från vänster i bild Rolf Steen, Jasmine Rawsthorne och Rolf Isaksson.

Varbergs GK gick från ruinens brant till god ekonomi och framtidstro

Fram tills för några år sedan hade Varbergs GK kvar spenderbyxorna från golfens guldår och det kunde ha slutat i katastrof. Men med en hård ekonomisk linje och stora ideella insatser ser framtiden ljus ut igen.

ANNONS
|

Efter en genomgång av klubbens ekonomi i slutet av 2008 stod det klart att situationen var allvarlig. Pengarna skulle inte räcka för att driva klubben längre än till hösten 2009, samtidigt som bankerna inte längre var villiga låna ut mer pengar.

Verkligheten hade kommit ikapp Varbergs GK som likt många andra klubbar inte i tid anpassade kostymen efter nya förutsättningar när intresset för golf började vika nedåt och därmed också klubbarnas intäkter.

– Jag tror att alla golfklubbar var lite fartblinda. Man var så van vid att det strömmade in pengar, säger Rolf Steen, som nyligen lämnade posten som klubbchef.

ANNONS

Räddningen blev att omvandla medlemslån till spelrätter, vilket många andra klubbar också gjort för att slippa ha en stora skulder till medlemmarna. I dag är ekonomin stark igen och den enkla principen Varbergs GK lever efter nu är att inte göra slut på pengar som man inte har.

Med 6 000 ideella arbetstimmar av medlemmarna byggdes ett nytt klubbhus och övernattningsrum vid både Västra och Östra banan vilket har stärkt klubben ytterligare och inte minst skapat en stark klubbkänsla. I september tillträdde Jasmine Rawsthorne som klubbchef för Varbergs GK. Hon tror att de flesta golfklubbarna har kommit igenom den svåraste tiden och hon hyser framtidstro.

– Jag tycker att det blåser lite varmare vindar nu, säger hon.

Varbergs GK har en liten ökning av antalet medlemmar de senaste åren och det svåraste är egentligen inte att rekrytera nya medlemmar.

– Utmaningen är att behålla nya medlemmar, säger Rolf Isaksson.

ANNONS