Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/10

Ungdomar: ”Vuxna ser ner på epa-förare”

Moa Åxman, 17, och Lovisa Persson, 16, hade få kompisar innan de upptäckte epa-gemenskapen. Nu har de många nya vänner runt om i hela Sverige. Men tonåringarna stöter på kritik för sitt motorintresse.
– Det är ofta de kastar burkar eller häller dricka på min bil när de kör om, säger Moa Åxman.

17-åringen från Vessigebro har ett stort motorintresse och går fordons- och transportprogrammet på Falkenbergs gymnasieskola. Gemenskapen kring a-traktorer har gjort att hon i dag har ett mycket socialare liv än innan.

– Tidigare hade jag kanske tre kompisar men nu har jag många nya vänner på grund av mitt intresse. Det är som ett må bra-piller. En vanlig kväll kanske vi är runt 80 personer som träffas och hänger här (parkeringen vid gamla Coop, reds anmärkning) eller vid Sibylla. Vi är som en stor familj, säger Moa Åxman.

Moa Åxman och Lovisa Persson har blivit vänner tack vare gemenskapen kring epa-traktorer. Parkeringen vid gamla Coop i Falkenberg är ett ställe de brukar ”hänga på” med sina kompisar. (Det är Lovisas Volvo 940 som syns på bilden) Bild: Malin Strandberg
Moa Åxman och Lovisa Persson har blivit vänner tack vare gemenskapen kring epa-traktorer. Parkeringen vid gamla Coop i Falkenberg är ett ställe de brukar ”hänga på” med sina kompisar. (Det är Lovisas Volvo 940 som syns på bilden) Bild: Malin Strandberg

Motorintresset har gjort att hon åkt på bilträffar med flera tusen deltagare. Nu har hon ett stort kontaktnät som sträcker sig över hela landet. En av de nyvunna vännerna är Lovisa Persson från Slöinge.

– Innan satt jag ofta ensam hemma men när jag köpte fick min första epa förra året gav jag mig ut allt mer och fick fler och fler vänner, berättar Lovisa Persson.

Fördomar och kritiken mot a-traktorer

Trots att deras intresse har fått dem att känna sig trygga och mer självständiga finns det en hel del nackdelar. Nästintill varje gång de ger sig ut på vägarna är de med om farliga omkörningar av andra bilister som tröttnat på att ligga bakom ett långsamtgående fordon.

– Vi agerar rätt och kör lagligt. Vi får ju inte köra fortare. Det blir fel hur vi än gör, säger Moa.

De berättar också att det är vanligt att bilister pekar finger och kastar skräp i samband med omkörningar. Tjejerna upplever också att det finns vuxna som ser ner på ungdomar som kör epa.

– Vi använder våra epor för att ta oss till affären eller själva kunna köra för att träffa våra vänner, inte för att sabotera och förstöra. Vi har samma rätt att vara på vägen som alla andra, säger Lovisa och Moa tillägger:

– Vi försöker att inte störa och därför är vi inte på torget längre. Vi lägger ner svett och tårar på vårt intresse. Alla är inte drägg, säger hon och fortsätter:

– Skejtare har sin park, simmare har badhuset och de som tycker om träning har gym att gå till. Vi har ingenting.

Ser ni någon lösning på problemet?

– Folk stör sig på att vi står och pratar, ibland sent på natten, under sommarloven. Då hade det varit bra med en asfaltsplan vi kunde åka till där det fanns belysning, soptunnor, bänkar och vindskydd, önskar Moa.

Fritidsledaren Kim Nilson, som har anordnat flera bilträffar i Tvååker genom åren, har stött på fördomar mot ”epa-kulturen” och att många ungdomar upplever ett utanförskap på grund av sitt intresse.

Kim och Alexandra Nilson, fritidsledare i Träslövsläge. Bild: Malin Strandberg
Kim och Alexandra Nilson, fritidsledare i Träslövsläge. Bild: Malin Strandberg

– Vi får andra vuxna emot oss när vi jobbar med ungdomar som kör epa. Men jag har aldrig behövt ha en vakt vid bilträffarna och har aldrig blivit hotad. De unga som har anordnat träffarna har arbetat hårt. Det är otroligt fina ungdomar, säger Kim och fortsätter:

– I sociala medier häver många vuxna ur sig hur dumma de här ungdomarna är. Jag har fått gå in och administrera i grupper flera gånger.

Så det ligger ingen sanning i kritiken?

– Det finns alltid några som förstör. Epa-kulturen handlar mycket om att det ska bröta. Ingen vill ha en tyst traktor, säger Kim Nilson.

LÄS MER: Polisen kritisk mot att allt fler epa-förare kör för fort

Så många a-traktorer finns i Hallands kommuner:

Antal registrerade traktorer = ombyggd bil (i trafik) november 2020:

Varberg: 193, varav epa 8 (102, varav epa 1)

Falkenberg: 193, varav epa 8 (102, varav epa 1)

Hylte: 55, varav epa 5 (35, varav epa 3)

Laholm: 165, varav epa 2 (91, varav epa 0)

Halmstad: 191, varav epa 10 (120, varav epa 2)

Kungsbacka: 182, varav epa 22 (119, varav epa 10)

Källa: Transportstyrelsen