Sist att basa. Erik Lööv kommer att sitta på tunnelchefsposten i mindre än ett år. Men han får å andra sidan äran att baxa det långlivade projektet över målsnöret.
Sist att basa. Erik Lööv kommer att sitta på tunnelchefsposten i mindre än ett år. Men han får å andra sidan äran att baxa det långlivade projektet över målsnöret.

Tunnlarnas siste boss

– Det går bra nu, säger Trafikverkets projektchef Erik Lööv. Han blir den siste chefen för det mer än två decennier långa arbetet med att göra tågtunnlar genom Hallandsås.

ANNONS
|

På luciadagen rullar de första reguljära tågen igenom Hallandsåstunnlarna. Det lovar Erik Lööv.

– Det finns inga risker att vi inte kan öppna den 13 december, deklarerar han vid den sista pressträffen som Trafikverket ger innan den högtidliga invigningen.

Det blir invigning med pompa och ståt, potentater och ministrar den 8 december. Ett tåg med vip-gäster startar i Ängelholm och stoppar för att inviga alla de tre nya stationerna Barkåkra, Förslöv och Båstad.

I samma veva får ”vanliga” resenärer nöja sig med att åka buss. Västkustbanan stängs nämligen av mellan Ängelholm och Laholm redan den 5 november.

– Då börjar vi inkopplingen av de nya tunnlarna, säger Erik Lööv.

ANNONS

Det blir dock provåkning genom tunneln även för allmänheten någon gång före lucia. Detaljerna är emellertid inte helt klara.

– Vi kommer att gå ut med information inom ett par veckor, säger Erik Lööv.

In med det nya betyder också ut med det gamla. Den gamla järnvägen över åsen är från 1885 och den försvinner helt.

– Vi river den. Banvallen övergår sedan till Båstads kommun, säger Erik Lööv.

Projektchefen, som tillträdde i juli, ger ett harmoniskt intryck. Han har denna dag bara goda nyheter att förmedla till pressen.

Grundvattenläckaget är nere på 9 liter i sekunden, långt under maxgränsen 33 liter. Det går inte längre att påvisa några miljöeffekter uppe på åsen. Provkörningarna med tåg har funkat. Tidsplanen håller.

–Jag kan garantera att jag är den siste projektchefen här, säger Lööv.

När tunneldrivningen höll på som intensivast sysselsatte den 650 personer. I dag är ”bara” 150 kvar.

Projektet började 1992 och kommer sammanlagt att kosta 10,8 miljarder kronor.

Om ett halvår är allt över.

– Ja, i mars packar vi ihop och åker hem, säger Erik Lööv.

En som då kan få koppla av lite är Trafikverkets tekniske chef Jan Hartlén. Han har haft ett intensivt arbete med logistiken i att få in tusentals ton makadam, mil av kabel och teknikprylar i tunnelrören.

ANNONS

Järnvägen över åsen höll i 130 år. Blir tunneln lika långlivad?

– Beräknad livslängd är 120 år. Men vi tror nog att den håller längre än så, säger Jan Hartlén.

ANNONS