Att Hallandstrafiken planerar att dra ner på trafikutbudet från och med 2022 står klart när kollektivtrafikplanen, som ska precisera bolagets verksamhet de närmaste åren, nu skickas ut på remiss. Läget för hur resandet med kollektivtrafiken kommer att utvecklas framöver är fortfarande mycket osäkert, men de prognoser som trots allt finns säger att resandet efter pandemin kommer att ligga på omkring 10-15 procent lägre än hur resandet såg ut 2019.
– Vi har under hela pandemin och fram till i dag upprätthållit allt resande trots att antalet resenärer har halverats. Det är självklart väldigt ekonomiskt tungt. Men vi kommer att fortsätta med det så länge pandemin pågår. Sedan måste vi titta på hur vi ska anpassa oss efter det nya läget, säger Hallandstrafikens vd Andreas Almquist.
Miljoner ska sparas in på minskat antal turer
De neddragningar som det nu flaggas för i kollektivtrafikplanen är i storleksordningen 17 miljoner kronor. 1 miljon kronor sparas in på förändrade stopprutiner för tåg vid Åsa station. 6 miljoner kronor hämtas in genom att Krösatågen mellan Halmstad och Värnamo får färre turer. Den absoluta största neddragningen, 10 miljoner kronor, sker inom busstrafiken i hela länet. Neddragningen motsvarar en produktionsminskning för busstrafiken med 2 procent.
– Där någonstans går en brytpunkt. Det hade ju varit lätt att dra ner på trafiken lika mycket som prognosen säger. Men skulle vi minska mer än så här så tror vi det skulle få stora konsekvenser för kollektivtrafikens långsiktiga mål, säger Andreas Almquist.
Neddragningen kommer främst att ske kring turer som kallas lågfrekvensresor mitt på dagen och helgerna. Busstrafiken i Varberg minskade förra året med 40,2 procent och i Falkenberg med 41,7 procent. Tågtrafiken i regionen minskade totalt med 34,6 procent. Trots stora tapp inom båda trafikslagen så är det busstrafiken som får dras med de stora neddragningarna.
Varför är det så?
– Det är ingen hemlighet att Öresundståg och Västkustbanan är pulsådern för resandet genom Halland. Den är viktig att bevara och upprätthålla. Det är också trafik som vi utför genom att samverka med andra, säger Andreas Almquist.
Innebär neddragningarna något för behovet av busschaufförer?
– Nej inte i det här läget. Skulle vi skära hårdare och resultatet skulle blivit färre bussar i omlopp så hade det påverkat. Så är det inte nu, säger Andreas Almquist.
Kommuner och andra intressenter ska ge sin syn på kollektivtrafikplanen senast i början av juni. Innan midsommar kommer sedan Hallandstrafikens styrelse att anta den reviderade planen. De förändringarna av trafiken som då bestäms träder i kraft från och med början av 2022.
Fakta: Dessa linjer påverkas av neddragningen
Falkenberg: 2, 12, 517, 553, 557, 558, 560
Varberg: 2, 11, 15, 653, 661, 662, 690
Halmstad: 1, 2, 3, 4, 5, 18, 314, 316, 318, 319, 320, 324, 330, 340, 350, 351, 401, 410, 431
Laholm: 223, 226, 227
Kungsbacka: 717, 720, 730, 731, 733, 734, 735, 740-48, 767
Hur stor påverkan på de olika linjerna är skiljer sig. Det vanligaste är att en tur per vardag och riktning tas bort. Men i vissa fall handlar det om upp till fem turer och ibland tolv. En del turer är det endast enstaka turer som försvinner och viss trafik blir anropsstyrd.
LÄS MER:Hallandstrafiken summerar mardrömsåret 2020
LÄS MER:Konflikt blossade upp när bussdörrarna skulle öppnas