Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Tågstoppet: Fortsatta problem för pendlare

Tusentals pendlare hade en kaosartad tisdag efter att ett godståg hade spårat ur norr om Varberg. I dag fortsätter problemen för pendlarna.

Trots att Hallandstrafiken utlovade att bussar skulle ersätta tågavgångar under onsdagen fick pendlare hitta andra färdmedel för att ta sig till arbetet. 
Anina Jensen som har arbetspendlat mellan Väröbacka och Göteborg i fyra år är en av de drabbade. 
– I går kväll (läs tisdag) gick Hallandstrafiken ut med att det skulle komma ersättningsbussar. Men sedan kommer de med en dementering efter avgångstiden, berättar hon.

Hallandstrafiken utlovade bussar som skulle ersätta tågavgångarna 4.51 och 5.21 från Halmstad. Men de rullade aldrig iväg. Det i sin tur påverkade pendlare i hela Halland. 
– Som tur är hörde en kompis av sig till mig och berättade att det inte skulle komma några bussar till Åsa station. Jag hoppade av i Åsa och tog en buss till Kungsbacka, säger Anina Jensen. 

Inte heller under tisdagen hade hon någon positiv erfarenhet av Hallandstrafiken. 
– Jag hoppade på en ersättningsbuss i Kungsbacka, men den stannade aldrig i Åsa. I stället fick jag ta en buss från Varberg till Väröbacka.
Hur kommer du göra resten av veckan?
– Jag får försöka arbeta hemifrån om inte tågen kommer igång. 
 

På onsdagsmorgonen meddelade Hallandstrafiken att tågstoppet mellan Falkenberg och Kungsbacka beräknas pågå fram till klockan 14. 
– Vår ersättningstrafik på morgonen fungerade inte och vi beklagar det. Vi utreder just nu vad som har gått fel med vår operatör Transdev som äger uppdraget, säger Yasmine Möllerström Henstam, kommunikations- och marknadschef på Hallandstrafiken.
Hon fortsätter:
– Vissa fick inte plats på bussarna som avgick senare i morse. Vi är jätteledsna för det. 
Varför gick ni ut med information om inställda ersättningsbussar så sent?
– Hallandstrafiken fick informationen 5.37 från operatören. Det är inte kul att skylla på någon annan, men vi fick inte informationen tidigare. 
Kan resenärer kräva ersättning för försenade resor?
– Absolut. Skicka in en förseningsersättning till oss. Antingen beställer man en blankett eller fyller i en digitalt.

Samtliga Öresundståg kommer vara inställda fram tills att Hallandstrafiken kommer med ny information.