Tågstopp mellan Varberg och Kungsbacka

Flera tågavgångar på Västkustbanan ställdes in under tisdagen. Det till följd av ett kontaktledningsfel i Frillesås. Avbrottet varade hela dagen. Framåt kvällen var felet åtgärdat men Hallandstrafiken varnar för följdförseningar.

ANNONS
|

Ledningsfelet påverkade tågavgångar i både södergående och norrgående riktning, vilket Göteborgs-Posten var först med att rapportera om.

— En kontaktledning har rivits ner av någon anledning. Vi vet inte om det beror på något tåg eller om det är till följd av åskan, sa Denny Josefsson, presskommunikatör på Trafikverket, under tisdagsmorgonen.

Enligt presskommunikatören så behövde både kablar och kontaktledning bytas ut för att tågen skulle kunna börja rulla igen. Under förmiddagen var Trafikverkets prognos att det skulle vara full framkomlighet på tågspåren igen vid klockan 14. Men tiden ändrades därefter och först framåt kvällen informerade Hallandstrafiken om att felet var åtgärdat, men att följdförseningar var att vänta.

ANNONS

Försenade tågresenärer

Under tisdagsmorgonen påverkades många resenärer av förseningarna. En av de som drabbades var Rasmus Sjögren, som pendlar från Mölndal till sitt arbete på Trönningeskolan.

— Jag har stått och väntat i 40 till 50 minuter nu. Lite tröttsamt, säger han och fortsätter:

— Jag åker här mellan Varberg och Mölndal nästan varje dag. För det mesta går det bra men när det väl händer något så funkar det aldrig. Det är så det känns, i alla fall. Förra gången det var spårhaveri blev jag tre timmar försenad.

”Vet om att det funnits en del svårigheter”

Under tisdagen ersattes Öresundstågen med pendelbussar mellan Göteborg och Varberg. Under förmiddagen var sex ersättningsbussar i rullning. Hallands Nyheter har fått meddelanden från missnöjda resenärer om att det har varit mycket besvärligt att resa under dagen.

Tåg från Sj åkte mellan Göteborg och Malmö, enligt Jonas Olsson, presskommunikatör på Sj.

— Det är dubbelspår där felet är och det går att leda om viss trafik, berättade han.

Det finns en del kritik kring att det tagit lång tid för ersättningsbussarna att komma fram. Vad har du att säga om det?

— Vi har avtal med vissa leverantörer som ska leverera bussar. Vi vet om att det funnits en del svårigheter, eftersom det är många olika operatörer som ska få tag på bussarna. Vi för en dialog med de leverantörer vi har och jobbar så mycket vi kan med det, säger Jonas Olsson.

ANNONS

För mer information om enskilda avgångar uppmanas tågresenärer att vända sig till sitt tågbolag.

LÄS MER:Arbete med Västlänken orsakar tågstörningar – så tar du dig fram

ANNONS