Johanna Wiechel-Steier är kommunikationsdirektör på Region Halland.
Johanna Wiechel-Steier är kommunikationsdirektör på Region Halland. Bild: Johan Persson

Svalt engagemang för Regionens ungdomskampanj

Region Halland har betalat 700 000 kronor för en kampanj som uppmanar ungdomar att ha en lagom kul sommar på grund av corona. Även om många har sett kampanjen så har gensvaret varit skralt.

ANNONS
LocationHalland||

Det är en extern byrå som har tagit fram kampanjen som består av en hemsida samt konton på Facebook och Instagram. Namnet är ”Lagominiativet” och i en serie filmklipp uppmanas ungdomar att ”Festa lagom!” och ”Hångla lagom!”. Detta i ett led för att minska smittspridningen blanda unga under sommaren.

– De reaktioner vi har fått har varit positiva. Många unga säger att det här är precis vad som behövs. En påminnelse, säger Johanna Wiechel-Steier som är kommunikationsdirektör på Region Halland.

Många har sett filmklippen

Hon berättar att filmklippen har visats 720 000 gånger och av dessa så har 474 000 sett hela klippet. Men någon större respons har det dock inte varit. Efter att kampanjen funnits ute i en månad så har Facebooksidan 25 gillar markeringar och Instagramkontot har 67 följare.

ANNONS

Uppmaningen att dela med sig av sin egen sommar på hashtaggen ”#lagomkulsommar” har inte en enda person hörsammat.

– Ungdomar är den målgrupp som är svårast att nå. Det är oftare äldre som gillar och kommenterar på Facebook. Unga använder sig inte av Facebook för att interagera utan för att informera sig.

Inte den första kampanjen denna sommar

Tidigare i somras riktade Regionen in sig på den äldre målgruppen. Och skickade då vykort till alla över 70 år med uppmaningar om att inte glömma och tvätta händerna och fortsätta hålla avstånd. Den kampanjen kostade 250 000 kronor. Lagomkampanjen har kostat Regionen 700 000 kronor.

– Det är jättemycket pengar och det är jättesvårt att mäta effekten, men vi tänker att vi måste göra vad vi kan för att minska smittspridningen, säger Johanna Wiechel-Steier.

Hur ser ni på hur kampanjen har gått hittills?

– Det är klart att vi hade hoppats på ett högre engagemang. Men många har sett klippen och det har varit det viktigaste. Det ska fungera som en påminnelse och med det är vi nöjda?

Kommer ni att fortsätta jobba med kampanjen framåt?

– Kampanjen kommer att fortsätta fram till och med skolorna börjar. Under vecka 33 och 34 kommer kommer ”lagombudskapen” också att synas mer på stan.

ANNONS

Wiechel-Steier säger också att det nu pågår diskussioner om hur de ska arbeta framåt med det fortsätta informationsarbetet. Några fler större kampanjer är dock inte planerade.

– Vi jobbar nära kommunerna och kollektivtrafiken för att se vad de tycker behövs.

ANNONS